Luc Schaepkens
Redacteur
Een Toyota Tacoma als retro camper. Een uniek exemplaar – letterlijk – met een handgemaakte opbouw (zie de video). In de kleuren van het roemruchte campermerk Chinook. Een vette knipoog van Toyota naar zijn campers uit de jaren 70 en 80. De custom car – koosnaam Tacozilla – deed wat hij moest doen: de aandacht trekken op de SEMA autoshow in Las Vegas deze maand.
Al in de jaren 70 en 80 reden er in de USA Toyota’s met een camperopbouw rond. Daarvoor werkte Toyota samen met Chinook. Herkenbaar aan de typische vintage geel, oranje en brons gekleurde striping aan de zijkant. Een camperopbouw met de neus van een personenauto. Met vaak een pop-up dak en de deur aan de achterkant. Op dit moment rijden er in ons land nog vijf van dergelijke campers rond. Je komt ze hier dus niet al te vaak tegen. Er is er – voor de liefhebber – via Goboony zelfs eentje te huur.
Wat doe je als je als Japanse autofabrikant wilt opvallen op een Amerikaanse autoshow? Je grijpt terug op het succes van vroeger. Retro scoort namelijk. De Toyota Chinook is inmiddels cult en heeft nog steeds een hoge aaibaarheidsfactor. Dus is daar de Toyota Tacoma ‘Tacozilla’. Een handgemaakte opbouw in de geest van de Chinook van weleer. Geplaatst op een Toyota van nu.
Oké, hij ziet er misschien eerder agressief uit dan lief. Hij staat veel hoger op zijn wielen. Zelfs 2 inches hoger dan de standaard Toyota Tacoma. En hij heeft vierwielaandrijving. Het is dus gewoon een moderne Toyota. Maar hee, dan de opbouw. Die zorgt voor hetzelfde coole uiterlijk als de Chinook van weleer. Retro in een modern jasje. Helemaal met de hand gemaakt. Letterlijk een custom car. Er is er maar één van.
De geïsoleerde opbouw heeft alles wat je verwacht dat een camper heeft. Een keuken, een toilet, een zithoek, een douche en een bed. Hij zit vast op het chassis van de Toyota. Het team dat de opbouw maakte had drie eisen. Er moest om te beginnen een stahoogte van minstens 1,80 meter zijn. Om dat te bereiken, zakte de bodem van de opbouw tot onder de standaard chassishoogte.
Ook moest de opbouw terreinwaardig zijn. Vandaar smaller aan de boven- en onderkant. Dan heb je minder last van bomen en andere hindernissen. Een uitdaging was de doorgang van de opbouw naar de bestuurderscabine. Die doorgang mocht de stijfheid van het geheel namelijk niet aantasten. De opbouw en de bestuurderscabine moesten muurvast aan elkaar komen te zitten. Maar ook dat is het team gelukt.
En het moest er tenslotte natuurlijk cool uitzien. Of zoals Marty Schwerter – director of Operations bij Toyota – het uitdrukt: “We wilden niet dat de opbouw eruit zou zien als een ijskast achterop een pick-up”. Om dit te bereiken werd er alleen al 100 uur gestoken in het uitdokteren van de perfecte deur voor de achterkant van de Toyota Tacoma Tacozilla.
Opvallen doet ook de vloer in de opbouw. Die is namelijk in teakhout uitgevoerd. Of – zoals Toyota dat noemt – een saunalook. Onder de kap – behalve een zeer krachtige V6 – twee accu’s. Een voor het huishoudelijke deel en een startaccu. Een nekkentrekker, zoals dat heet. En dat is ook precies wat deze retro Chinook deed op de SEMA autoshow in Las Vegas. Het was een van de publieksmagneten. Enige nadeel: hij is helaas niet te koop.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!