Camper zero-emissiezone

Help! Mag mijn camper vanaf 1 januari nog de zero-emissiezone in?

Marije Onderwaater

In veertien Nederlandse gemeenten is vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone van kracht. Dit betekent dat alleen uitstootvrije bedrijfsauto's en vrachtwagens hier mogen rijden. Wel geldt er een overgangsregeling voor brandstofvoertuigen. Wat betekent deze invoering voor kampeerders? Mag jij vanaf 1 januari 2025 met je camper nog de zero-emissiezone in?

Met het invoeren van zero-emissiezones willen gemeenten vervuilende voertuigen weren en zo de CO2-uitstoot terugdringen. Volgens de gemeente komt deze maatregel het milieu én de leefbaarheid in de stad ten goede. Dit betekent dat op termijn alleen elektrische voertuigen, die niet op fossiele brandstoffen rijden, de zero-emissiezone in mogen.

Zero-emissiezones in Nederland

In Nederland hebben 29 gemeenten plannen voor een zero-emissiezone. Daarvan stellen veertien gemeenten al per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in. De andere veertien gemeenten doen nog onderzoek of hebben een andere ingangsdatum. Hieronder vind je een overzicht:

Gemeente met zero-emissiezone per 1 januari 2025
Amersfoort
Amsterdam
Assen
Delft
Den Haag
Eindhoven
Gouda
Leiden
Maastricht
Nijmegen
Rotterdam
Tilburg
Utrecht
Zwolle

Gemeenten met een latere ingangsdatum
‘s-Hertogenbosch – 1 maart 2025
Groningen – 1 april 2025
Haarlem – 1 juni 2025
Enschede – 1 juli 2025
Dordrecht – 1 januari 2026
Schiphol – 1 januari 2026
Arnhem – 1 juni 2026
Alphen a/d Rijn – 1 juli 2026
Venlo – 1 januari 2027
Almere – 1 januari 2028
Deventer – 1 januari 2028
Apeldoorn – 1 januari 2030
Ede – 1 januari 2030
Zaanstad – 1 januari 2030
Hilversum – n.t.b.

Zero-emissiezones Nederland
Zero-emissiezones Nederland

Voor wie is de zero-emissiezone?

Gemeenten richten zich met de zero-emissiezones alleen op bedrijfsvoertuigen, zoals bestelauto’s en vrachtwagens. Dit betekent dat je er met een personenauto, ook al geldt deze als vervuilend, vooralsnog gewoon mag rijden. Let wel op milieuzones! Maar mag je met je camper in een zero-emissiezone rijden? Daar komen we straks op terug.

Overgangsregeling

Eerst vertellen we je nog over de overgangsregeling. Om de komst van de zero-emissiezones goed te laten verlopen, hebben de gemeenten namelijk een overgangsregeling vastgesteld. Dit betekent dat voor verschillende bedrijfsvoertuigen andere ingangsdata gelden. Het doel is om de meest vervuilende voertuigen als eerste te weren. Is een bestelauto of vrachtwagen jong – en dus vaak schoner – dan mag deze de zero-emissiezone voorlopig nog betreden. De afbeelding hieronder laat per voertuig zien tot welk jaar ze in de zero-emissiezones mogen rijden.

Schema uitzonderingen
Dit is het tijdspad voor bedrijfsvoertuigen
Schema uitzonderingen
Dit is het tijdspad voor bedrijfsvoertuigen

Campers in de zero-emissiezone

Natuurlijk willen kampeerders weten: mag mijn camper in de zero-emissiezone rijden? Een terechte vraag. De gemiddelde leeftijd van een camper in Nederland is 19 jaar en de meeste kampeerauto’s rijden immers op diesel. En de elektrificatie van de kampeerwereld laat, op een rijtje elektrische kampeerbussen na, nog even op zich wachten.

Gelukkig is er goed nieuws voor camperbezitters of kampeerders die er af en toe eentje huren. Campers mogen in de zero-emissiezone rijden, míts ze staan geregistreerd als personenauto (categorie M1). En heb je een elektrische kampeerauto? Dan mag je er natuurlijk sowieso in.

Doe hier de kentekencheck

Wil je voor de zekerheid checken of je met jouw camper in de zero-emissiezone mag rijden? Dat kan met een kentekencheck op de site van de RDW of op opwegnaarzes.nl.

Dit werkt eenvoudig, zoals je kunt zien in onderstaande afbeeldingen. Als voorbeeld gebruiken we hierin de Adria Twin Max waar Jos sinds deze week in rijdt. Een kentekencheck laat (naast een plaatje van een alkoofcamper in plaats van een buscamper) zien dat deze camper inderdaad staat geregistreerd als personenauto in de categorie M1. Onder het kopje ‘Motor en Milieu’ kun je ook nog zien welke emissieklasse een (kampeer)auto heeft. Dat is handig voor milieuzones in steden, waar je als camperaar wel degelijk rekening moet houden. De Adria Twin Max heeft emissieklasse 6, wat betekent dat de camper in de groene milieuzone voor bestel- en personenauto’s mag rijden.

Kentekencheck RDW
Kentekencheck RDW

Ontheffing aanvragen

Niet alle campers staan als personenauto in de M1-categorie geregistreerd. Kampeerauto’s die zijn gebouwd in een voormalige bestelbus kunnen als N1 SA zijn aangemerkt. Staat deze kampeerauto op naam van een bedrijf, dan mag de camper niet de zero-emissiezone in. Ben je een particulier en heb je een kampeerauto met een N1 SA-registratie? Dan kan je op de site van de RDW een ontheffing aanvragen.

De RDW zegt hierover het volgende: Heeft u een bestelauto, camper met een emissieklasse 4 of lager of een vrachtwagen met een datum eerste toelating voor 1-1-2017? En gebruikt u deze alleen privé en nooit zakelijk? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing geldt in alle gemeenten met een ZE-zone tot en met 31 december 2027.
Een ontheffing kost 60 euro en is hier aan te vragen.

Camper in milieuzone

Let op: je weet nu of jouw camper in een zero-emissiezone mag rijden, maar dan zijn er nog de milieuzones waar je rekening mee moet houden. Deze staan los van de zero-emissiezones. Ook voor milieuzones kun je een kentekencheck doen om te weten of je hier een ritje mag maken.

Verkoop campers caravans
Verkoop campers caravans

Samengevat: camper in zero-emissiezone

1. Wat is een zero-emissiezone?

Een gebied in een gemeente, meestal in de binnenstad, waar alleen elektrische voertuigen mogen rijden. De gemeente wil bedrijfsvoertuigen op fossiele brandstoffen weren om de CO2-uitstoot terug te dringen, wat het milieu en de luchtkwaliteit ten goede komt. Zero-emissiezones zijn niet hetzelfde als milieuzones.

2. Waar komen zero-emissiezones?

Op 1 januari 2025 krijgen de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone. De komende jaren volgen nog vijftien gemeenten en daarna misschien wel meer.

3. Geldt de zero-emissiezone per direct?

Nee, de gemeenten beginnen met het weren van de meest vervuilende bedrijfsbussen en vrachtwagens. Maar hiervoor geldt wel een overgangsregeling.

4. Mag ik met mijn camper in een zero-emissiezone rijden?

De zero-emissiezone is bedoeld voor bedrijfswagens. Als je camper in de M1-categorie staat geregistreerd als personenauto, mag je de zone gewoon in rijden, ongeacht de aandrijving van je camper. Elektrische kampeerauto’s mogen er sowieso rijden.

5. Mijn camper heeft een N1 SA-registratie, wat moet ik doen?

Ben je een natuurlijk persoon en staat jouw kampeerauto – meestal een omgebouwde bedrijfsbus – als N1 SA geregistreerd? Dan kun je een ontheffing aanvragen om de zero-emissiezone toch in te mogen.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…