Challenger ElectriX

Hybride Challenger ElectriX: proeven van elektrisch camperen

Marije Onderwaater

Uren achter elkaar rijden met een grote elektrische camper is nog een utopie. Maar ben je niet zo'n kilometervreter en wil je alvast een voorproefje nemen op elektrisch camperen, dan is de hybride Challenger ElectriX misschien iets voor jou.

Natuurlijk, elektrische campers zijn er al. Denk bijvoorbeeld aan eVentje of de Tonke Buzz. Alleen zijn het voornamelijk de campingbussen die een elektromotor hebben. De elektrificatie van de grotere campers is nog niet zover, al deed Thor Industrie onlangs al een voorzet met de eerste hybride integraalcamper. En meer camperbouwers wagen zich aan elektrische experimenten, zoals Challenger.

Challenger ElectriX

Voor de Challenger ElectriX slaat de Franse camperbouwer de handen ineen met Bedeo, een Brits bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van elektrische voertuigen. Samen ontwikkelden ze geen nieuwe camper, maar voorzagen ze twee bestaande modellen van een elektromotor: de Challenger X150 en X250.

Challenger X150 X250 ElectriX
Challenger X150 X250 ElectriX

Actieradius hybride camper

De modellen in de Challenger ElectriX-serie zijn hybride campers, voorzien van een verbrandingsmotor (140 pk of 180 pk) én een elektrische motor. Laatstgenoemde heeft een batterij van 37 kWh, met een motor van 90 kW en een koppel van 1400 Nm.

Thermische modus

Op de elektromotor heeft de Challenger ElectriX een actieradius van 100 kilometer. Voor een kort ritje is dat prima te doen. Wie meer kilometers maakt, schakelt over op de thermische modus. In dat geval neemt de verbrandingsmotor het rijden grotendeels over, al dan niet ondersteund door de elektromotor. In deze modus heeft de camper een actieradius van 900 kilometer.

Challenger X150

De Challenger X150 is 5,99 meter lang en 2,10 meter breed. Deze compacte halfintegraal valt op door het ontbreken van een vast bed achterin. Op die plek is een badkamer over de gehele breedte van de camper geplaatst. De face-to-face-zitgroep is om te bouwen tot tweepersoonsbed en daarboven hangt nog een hefbed. Vier kampeerders kunnen in deze camper reizen en overnachten.

Challenger X150
Challenger X150
Challenger X150
Challenger X150

Challenger X250

De indeling van de Challenger X250 kennen we van het zustermerk Chausson, die deze plattegrond onder de naam X650 voert. De Challenger X250 is 6,36 meter lang en eveneens 2,10 meter breed. Achterin heeft deze smalle halfintegraal geen douche en toilet, maar een heuse kleedkamer. Ook is er ruimte voor fietsen. De X250 heeft een vario-badkamer en eveneens face-to-face-banken. Ook hierin kunnen vier personen reizen en slapen.

Challenger X250
Challenger X250
Challenger X250
Challenger X250

Twee campers als Challenger ElectriX

Zowel de X150 als de X250 is verkrijgbaar in de Challenger ElectriX-uitvoering. De Franse prijzen beginnen bij 99.990 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…