AdBlue: dit moet je erover weten

Luc Schaepkens

Sinds 1 september 2019 geldt qua uitstoot de euronorm 6d Temp voor dieselauto’s. In veel nieuwe campers zit daarom een extra tankje voor de toevoeging AdBlue. Wat is het en hoe werkt het?

Invoering AdBlue per merk verschillend

Fiat Ducato heeft de AdBlue-tank sinds modeljaar 2020. Citroën en Peugeot hadden er een jaar eerder al eentje, in modeljaar 2019 dus. En als je een Mercedes hebt, kan een exemplaar van 2017 al een tankje hebben. Met deze toevoeging voldoen de diesels aan de nieuwe meetmethode: de Real Driving Emissions cyclus (RDE). Deze meetmethode gaat uit van de situatie op de weg. Hoeveel AdBlue je camper verbruikt, hangt namelijk af van een aantal omstandigheden. Het kan dus mee, maar ook tegenvallen. Kwestie van vooral in het begin even goed in de gaten houden.

De nieuwe dieselmotoren Euro 6 zijn uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).
De nieuwe dieselmotoren Euro 6 zijn uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).

Ruim op tijd waarschuwing

Voor een oudere camper heb je geen AdBlue nodig. Gooi het dus zeker nooit zomaar in je dieseltank. Koop je je eerste camper met zo’n tankje, dan is dat natuurlijk even wennen. Net zoals je een waarschuwing krijgt voor een bijna lege dieseltank, waarschuwt je camper ook voor een bijna lege AdBlue-tank. Wat heet. Bij de Fiat Ducato gaat er al een lampje branden als de helft van de 15 liter die het tankje kan bevatten is verbruikt. Dat lampje gaat overigens ook weer uit. Totdat je nog zo’n 200 kilometer kunt rijden met de voorraad AdBlue. Dan blijft het lampje constant branden. Het is dus niet zo dat je opeens in de middle of nowhere zonder komt te staan. Het is wel zaak dat je op tijd tankt. Anders kan het gebeuren dat de motor in de noodloop gaat of op een gegeven moment niet meer start.

Wat is AdBlue en wat doet het?

Voor het grootste deel – namelijk 67,5% – is het puur water. De rest – dat is dus 32,5% – is ureum. Dit spul doet zijn werk in het uitlaatsysteem. Op gezette tijden wordt het spul in de uitlaat gespoten. Het zet schadelijke stikstofoxide NOx om in minder schadelijke waterdamp en stikstof. De uitstoot is daarmee schoner. Zelfs schoner dan een vergelijkbare benzinemotor. Weetje: AdBlue bevriest overigens onder de min 11 graden. Daarom zijn – als het gaat vriezen – de tankjes verwarmd.

Hoeveel verbruik?

Bij de Fiat-Peugeot-Citroën is een AdBlue-verbruik van tot zo’n 5 liter per 1000 kilometer aanvaardbaar. Volkswagen geeft een verbruik aan van 0,5 tot 2 liter per 1000 kilometer. De Mercedes Sprinter heeft een tank met een inhoud van 22 liter. Bij onze Campingtrend Hymer kregen we na 7000 kilometer een waarschuwing. Dan heb je nog zo’n 2400 kilometer de tijd. Dat kilometeraantal is overigens wettelijk bepaald. Terugrekenend met een natte vinger komen we op een verbruik van 1 liter AdBlue op 360 kilometer voor onze Sprinter. Het Duitse Promobil berekende het exact. De Mercedes Sprinter verbruikt 2% AdBlue per liter diesel. Oftewel, je moet in ieder geval eerder bijvullen dan je volgende onderhoudsbeurt.

Informatie op de site van Volkswagen.
Informatie op de site van Volkswagen.

Waarschuwing

De VW Crafter waarschuwt tussen de 2000 en 2400 kilometer dat je moet bijvullen. Dat doet ook de Ford Transit. Die zegt er dan nog bij hoeveel je minimaal moet bijvullen. Ford is nogal vaag met het aangeven van het verbruik. Want dat mag tussen de 1 en 5 procent van het dieselverbruik zijn. Bij de Iveco Daily is het verbruik met 6 tot 10% van het dieselverbruik redelijk hoog te noemen. Gemiddeld is een verbruik van 4% gemeten. Echter blijken daar in de praktijk behoorlijke afwijkingen in te zitten. Als je AdBlue aan de pomp tankt, betaal je vanaf zo’n 60 cent per liter. Zit je ergens in Duitsland en kun je geen pomp vinden, dan kun je echter ook zomaar 3 euro per liter aftikken.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur