Luc Schaepkens
Redacteur
Onder onze (als in Yvonne en Luc) nieuwe tweedehands caravan zit een mover. Dus zit er ook een accu in. Dat is nu heel gewoon. Onze Kip is echter al twintig jaar oud. Dat roept wat vragen op. Toch maar eens kijken hoe dat zit.
In onze net gekochte Kip van bouwjaar 2000 zit een accu. Er zit namelijk een oude halfautomatische mover onder. En die werkt alleen als er een accu is die voor de stroom zorgt. We weten dat bij de oudere types Kip-caravans ook andere zaken op deze accu werken, maar dat moeten we nog uitzoeken. Deze accu m0et worden opgeladen als we aan de stroompaal van de camping staan. We horen dat de accu – net als de gasfles – niet in de caravan mag blijven zitten in de stalling. Maar wat moet je nog meer weten over je eerste caravan mover accu? Ik stel me een paar vragen waarvan ik me kan voorstellen dat iedereen ze zal hebben bij zijn eerste caravan met accu.
We lezen dat – als we nu voor een accu zouden moeten kiezen – we voor een onderhoudsvrij exemplaar zouden moeten gaan. Die kan namelijk langer dan zes maanden zonder lading. Er blijken drie soorten caravanaccu’s te zijn:
De loodzuuraccu is bewezen techniek. Het is de oudste en goedkoopste oplossing. Maar eigenlijk ook de minst geschikte. Al is de loodzuuraccu aan deze taak aangepast. Het best geschikt is het zogenoemde semi-tractie exemplaar. Deze accu’s zijn niet onderhoudsvrij. En ze zijn zwaar. Vooral als het koud is, laden deze accu’s slecht op. Zo kunnen ze tot aan 30% van hun capaciteit verliezen. Ze zijn er vanaf zo’n 85 euro. Hier staan alle voordelen van de loodzuuraccu op een rij.
Een AGM accu levert per kilo gewicht meer stroom dan een loodzuuraccu. Ze zijn dus of sterker, of lichter. AGM staat voor Absorbed Glass Matt. Deze techniek maakt gebruik van het zuur in een glasvezelmat. Dat maakt de accu onderhoudsvrij. Niet alle types zijn even geschikt voor in de caravan. Ze hebben een zeer geringe zelfontlading en kunnen in principe in de caravan blijven zitten. Ze zijn goed bestand tegen een diepe ontlading. Een AGM accu gaat tot zeven jaar mee. Hij is er vanaf 50 euro.
Levert van deze drie de meeste energie. Hij weegt zo’n 30% van een gewone accu. De accu kan ook in de winter in de caravan blijven zitten. Hij is snel op te laden. Nadeel is dat hij ook duurder is. Bij een te diepe ontlading kan hij onherstelbaar beschadigd raken. Wel gaat deze accu drie tot vier keer langer mee. En hij is volledig recyclebaar. Goed om te weten: laadt deze accu niet op bij temperaturen onder de nul graden. Twee jaar geleden vergeleken wij een zogenaamde LifePo4 accu met een loodzuuraccu. Kijk voor het resultaat hier de LifePo4-video.
Onze caravan gaat na het ophalen meteen de stalling in. We halen vooraf de caravan mover accu eruit. Dan weten we ook wat voor soort accu we hebben. We verwachten dat het niet een al te modern exemplaar zal zijn. Een acculader hebben we. De wel heel oude lader – ooit nog eens gekocht door mijn vader – is van het merk Vendex, een merk van Vroom & Dreesmann. Die zal waarschijnlijk prima bij de accu passen. Maar een druppellader lijkt me niet verkeerd. Die diepte-investering is een langere levensduur van de accu ons wel waard. Eerst maar eens kijken of de mover het doet.
Update: de mover doet het. De accu (foto boven het artikel) zit netjes opgeborgen in een kist met deksel. Die staat onder de bank meteen naast de deur. Hij werd nog even voorzien van snelklemmen toen ik vertelde dat hij eruit moest voor de stalling. Zonder te vragen, gewoon service. En daarmee kan hij heel gemakkelijk in en uit de caravan. Hij staat inmiddels in de schuur.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!