Hoe is hij als trekauto? De Volkswagen Tiguan

Luc Schaepkens

De Volkswagen Tiguan is een compacte SUV. Hoog op de wielen en met een hoge instap. De derde generatie staat bijna in de showroom. Hoe is hij als trekauto?

Volkswagen Tiguan sinds 2007

De Volkswagen Tiguan kwam in 2007 op de markt. Hij stond destijds op de IAA in Frankfurt. In 2016 volgde de tweede generatie. En dit jaar krijgt hij een facelift. Hierbij krijgt hij o.a. hetzelfde front toegemeten als de nieuwe Golf. Bij de introductie in 2007 had alleen het instapmodel Trendline voorwielaandrijving. De andere vier uitvoeringen – de Comfortline, Highline en Platinum – waren voorzien van de 4Motion vierwielaandrijving van Volkswagen.

Onder de motorkap van de eerste serie was er keus uit een 1.5 en 2.0 TSI benzinemotor, en een 2.0 TDI diesel. Later kwam daar de 1.4 TSI benzinemotor bij. Deze heeft 122 pk tot 150 pk. De Tiguan dankt zijn naam aan de lezers van het Duitse blad Autobild. Het is een samenvoeging van tijger en leguaan. Hij rolt – samen met de Touran – uit de VW-fabriek in Wolfsburg. Maar ook in Rusland, China en Mexico wordt hij gemaakt. De Tiguan bereikte vorig jaar het aantal van zes miljoen verkochte exemplaren. Hij was daarmee in 2019 de best verkochte Volkswagen. Dat jaar rolde er elke 35 seconden een Tiguan van de band.

De eerste serie liep van 2007 tot 2016.
De eerste serie liep van 2007 tot 2016.
De Tiguan van de tweede generatie: 2016 tot 2020.
De Tiguan van de tweede generatie: 2016 tot 2020.

Wat kan hij trekken?

Motor Aantal pk/kw Eigen gewicht Toelaatbaar trekgewicht geremd / koppel
1.4 TSI b 122 / 90 1412 kilo 1600 kilo / 200 Nm
1.5 TSI b 130 / 96 1512 kilo 1600 kilo /
1.5 TSI b 150 / 110 1440 kilo 1800 kilo / 250 Nm
2.0 TSI b 190 / 140 1695 kilo 2500 kilo / 320 Nm
2.0 TDI d 150 / 110 1540 kilo 2000 kilo / 360 Nm
Dit is een greep uit de beschikbare uitvoeringen.

Met trekgewichten van 1600 kilo tot aan 2500 kilo kun je aardig uit de voeten. Achter de 2 liter benzine- en dieselversie van de Tiguan hang je bijvoorbeeld makkelijk een Hobby Prestige 650 UFf tandemasser van 1900 kilo. Of de Dethleffs Nomad 490 Blf van 1800 kilo. De 1.4 TSI is sterk genoeg om bijvoorbeeld een Eriba Nova Light van 1500 kilo mee te nemen. Daarbij speelt het ruime koppel* van de Tiguan een belangrijke rol. Dat lezen we ook terug in de reviews op internet. Eigenaren die met de caravan onderweg waren, zijn ronduit positief over de Tiguan als trekauto. Meer dan voldoende vermogen en geen problemen met hellingen. Het verbruik verschilt uiteraard per uitvoering en caravan. We lezen 1 op 7 tot 1 op 13. En voor als je de caravan niet mee hebt: zijn top ligt rond de 200 kilometer per uur.

* Het koppel of draaimoment van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkelt. Dat is belangrijk bij het trekken van een caravan. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters, Nm. Lees hier de uitgebreide uitleg over koppel en vermogen.

Derde generatie is gearriveerd

Op zijn site belooft Volkswagen dat de nieuwe Tiguan genoeg ruimte voor alle vakantiebagage heeft. Verder een strak nieuw design en geavanceerde assist-systemen. Alles behalve een saaie auto, zo lezen we. Over het uiterlijk zullen de meningen verschillen. Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Het is zeker geen schreeuwend groot terreinmonster. Compact en sportief zijn de eerste woorden die opkomen. Prettig hoog op de wielen voor die fijne instap. En natuurlijk dat weidse uitzicht rondom. De gekozen kleur op de site van de fabrikant – blauw met vast een mooie naam – staat hem bijzonder goed. Binnen heb je de ruimte. De achterklep is lekker groot. Het dashboard is overzichtelijk en opgeruimd. Leuk weetje voor de caravanrijder: de trailer-assist wil je nooit meer kwijt als je hem eenmaal gewend bent. Het maakt onderdeel uit van de Travel Assist: de ‘volgende stap naar autonoom rijden’.

Wat kost dat nou?

Een nieuwe Volkswagen Tiguan is te koop vanaf 36.641 euro. Voor dat bedrag heb je de Life. Voor zo’n 700 euro meer is er de Life Business. Die heeft o.a. een chromen dakrailing en een digitale cockpit met multimediasysteem extra. Voor 43.890 euro staat er een Elegance-uitvoering op de oprit. De dikste uitvoering is de R-Line met een prijs van 44.440 euro. Voorzien van o.a. sport- en comfortstoelen en multimedia met streaming en internet.

Kijken we naar gebruikte exemplaren, dan komen op Marktplaats (op het moment van schrijven) de volgende prijzen voorbij: een Tiguan 1.4 TSI uit 2011 met 132.000 kilometer op de teller voor 12.900 euro. Een 2.0 TDI uit 2016 met slechts 73.000 kilometer voor 22.000 euro. En een 2.0 TSI met 200 pk uit 2013 met 101.000 kilometer voor 18.950 euro. Er worden 773 Tiguans aangeboden. Er lijkt dus voldoende keus te zijn in gebruikte Tiguans. Wat de ANWB over een gebruikt exemplaar zegt, lees je hier.

Naar de site van Volkswagen.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur