Luc Schaepkens
Redacteur
De Mercedes Sprinter neemt afscheid van zijn vertrouwde vier- en zescilinder dieselmotor. De nieuweling is de stillere en zuinigere OM 654. Downsizen heet dat en wel van 2143 naar 1950 cc. Ook de vierwielaandrijving af-fabriek werd vernieuwd.
De OM 654 is een viercilinder dieselmotor met turbo. Oorspronkelijk komt hij uit de personautodivisie van Mercedes. Hij is er met 114 pk/84 kW, 150 pk/110 kW en 170 pk/125 kW. Top is de 190 pk sterke versie met bi-turbo. En daarover verbazen we ons een beetje. Want dezelfde motor levert in de kleinere V-klasse tot aan 239 pk.
De nieuwe OM 654 dieselmotor moet stiller, zuiniger en schoner zijn. Je kunt bij deze motor kiezen uit twee versnellingsbakken. Naast de vertrouwde zesbak die je met de hand moet schakelen, is er namelijk ook een automaat. Dat is de negentraps 9G-tronic. De viercilinder kan worden gekoppeld aan alle aandrijvingen van de Sprinter. Dus achterwiel-, voorwiel- en vierwielaandrijving. Over die laatste straks meer. Ook komt hij in alle mogelijke varianten van de Sprinter te liggen. Van taxibus tot camper, waarvoor de Sprinter steeds vaker als basisvoertuig dient.
De dieselmotor voldoet aan de emissienormen Euro VI-E – voor personenauto’s – en Euro 6d voor onder meer de camperversie. Wat hem anders maakt is de aluminiumbehuizing. Dat scheelt aan gewicht. De zuigers zijn wel van staal. De cilinderwand is voorzien van een zogenoemde Nanoslide-coating voor minder wrijfweerstand. Er zit een meerwegrecirculatie en een nabehandeling in de motor voor de uitlaatgassen.
Wie met zijn camper graag van de gebaande paden af gaat, kan kiezen voor een vierwielaangedreven exemplaar. De Mercedes Sprinter heeft deze af-fabriek. Een duidelijke voorsprong ten opzichte van de Ducato en zijn klonen. Mercedes heeft de bestaande vierwielaandrijving bij de Sprinter nu verbeterd. De permanente 4×4 is daarbij helemaal flexibel in de hoeveelheid vermogen die naar de voor- of achteras gaat. Bij de oude versie was dit vast 35/65%. Kies je voor een Sprinter in 4×4-uitvoering, dan krijg je de 190 pk versie van de nieuwe dieselmotor onder de kap. Ook de 9g-tronic automaat hoort er bij.
Nog snel een zescilinder scoren? Misschien dat camperbouwer Frankia er nog een heeft staan. Lees hier over de Final Six.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!