Luc Schaepkens
Redacteur
Dethleffs laat zich graag voorstaan op zijn pioniersrol op het gebied van caravans. Daar kan het bedrijf nu een hoofdstuk aan toevoegen. Een E-Coco met elektrische aandrijving werd achter een eveneens elektrisch aangedreven Audi e-Tron Sportback gehangen. De combinatie reed vervolgens van Isny in Zuid-Duitsland – waar de fabriek van Dethleffs staat – naar Riva aan het Gardameer. Dwars over de Alpen. Een rit van 400 kilometer. Zonder dat de accu's werden bijgeladen. En sleepte zo meteen een wereldrecord in de wacht.
Eenmaal aangekomen in Riva bleken de accu’s nog voor 20% gevuld. De zuidkant van het meer – het plaatsje Peschiera – was dus ook nog een optie geweest. De nu afgelegde 400 kilometer – de Alpen Challenge – zonder bijladen is echter al een formatie van formaat. Bedrijfsleider Alexander Leopold van Dethleffs ziet de elektrificatie van de caravan als volgende mijlpaal.
Het idee achter de elektrisch aangedreven Dethleffs E-Coco is simpel. Doordat de caravan deels voorziet in zijn eigen aandrijving gaat dit niet ten koste van de accu van het trekkende voertuig. Hang je een caravan namelijk achter een elektrische auto, dan zal de actieradius met ongeveer de helft afnemen. Samen met de ZF Group – die tekent voor de elektromotoren – ontwikkelde Dethleffs daarom de E-Coco. Nu elektrische auto’s steeds zwaardere aanhangers en caravans mogen trekken – achter een Hyundai Ioniq 5 mag je bijvoorbeeld 1600 kilo hangen – is dat volgens Dethleffs een logische volgende stap.
Een lichtgewicht is de Dethleffs E-Coco caravan niet. De caravan zelf weegt slechts 800 kilo. Maar de twee accupakketten – die zijn ondergebracht in het chassis – doen daar nog een 600 kilo bij. De motoren en de techniek nog eens 400 kilo. In totaal dus 1000 kilo extra. Elke accu heeft een capaciteit van 40 kWh. Via een elektromotor levert de accu zijn power aan een achterwiel. Dat zorgt voor maximaal 90 Newtonmeter aan draaimoment. Oftewel, je krijgt er 122 pk bij. Hangt de elektrische caravan niet achter de auto, dan kun je de installatie als mover gebruiken. Ook fungeert de installatie meteen als antislingerkoppeling.
In de dagelijkse praktijk zou je met deze combinatie nog niet uit de voeten kunnen. Er zijn namelijk nog geen laadstations die rekening houden met een combinatie van auto en caravan. Daar komt bij dat elektrische aanhangers of caravans officieel nog niet worden toegelaten op de weg. Ook is er nog geen alternatieve rijbewijsklasse voor elektrisch aangedreven campers of caravans. De ontwikkelingen wijzen echter zeker die kant op. De EU wil een einde maken aan de verbrandingsmotor. Dan is dit een alternatief.
Dethleffs trekt er nog drie jaar voor uit om de techniek te perfectioneren. Dan moet er een Dethleffs E-Coco in de showroom staan. Op de plek van bestemming kun je dan op dezelfde accu’s de airco laten draaien, het water verwarmen en koken op inductie. Daar zorgen de zonnepanelen voor, die op een grote luifel zijn aangebracht. Over een kostenplaatje is nog niets bekend. Behalve dan dat Dethleffs en ZF er tot nu toe zo’n 5 miljoen euro in hebben geïnvesteerd. We gaan de elektrisch aangedreven caravan zeker zien op de weg en op de camping. Al moet de Dethleffs E-Coco voor die tijd nog wat hobbels nemen.
Eerder schreven we over de Dethleffs Aero caravan. Het jubileummodel. Dat artikel lees je hier.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!