Opvallende stijging caravanverkoop
De stijging van het aantal nieuwe caravans in Nederland is opvallend in vergelijking met de caravanverkoop in Europa. De Europese cijfers over het eerste half jaar laten namelijk een daling van 5,8% zien. In Nederland is daar niets van te merken; hier gaan juist steeds meer nieuwe caravans over de toonbank. Van januari tot en met september verlieten 6.106 exemplaren de showroom. In dezelfde periode van vorig jaar waren dat er 5.707, een stijging van 7% dus.
Revival van de caravan
KCI-voorzitter Leo Diepemaat ziet een verklaring in het feit dat Nederland – ondanks de toenemende populariteit van de camper – van oudsher een caravanland is. “Jarenlang daalde het aantal caravans echter geleidelijk, maar tijdens de coronaperiode kwam die terugloop tot een halt. Sindsdien zien we het totale aantal caravans juist weer stijgen, tot nu ruim 420.000 stuks. De caravan is in Nederland bezig aan een revival.”
Niet meer afgedankt
Rolf Reinders, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: “Voor corona werden oudere caravans per definitie afgedankt en geëxporteerd. Inmiddels is de interesse in kamperen zo groot dat caravans in alle soorten en maten voorzien in de behoefte van een keur aan doelgroepen. Zo zien we steeds meer jonge stellen en gezinnen die er met de caravan op uit trekken.”