Luc Schaepkens
Redacteur
We wisten al van het tekort aan chips en de grondstof magnesium. Tekorten die zorgen voor oplopende wachttijden, ook bij de camperfabrikanten. Nu lijkt het erop dat ook de toevoeging AdBlue – nodig in dieselmotoren met Euronorm 5 en 6 – wel eens schaarser en dus duurder kan worden.
De bezitter van een nieuwer type diesel weet niet beter. Naast diesel moet hij of zij ook het tankje AdBlue regelmatig vullen. Dat kan bij het tankstation of door een flesje of jerrycan los te kopen. Door de toevoeging van AdBlue voldoet de dieselmotor aan de schone Euronorm 5 of zelfs 6d. Nadat de diesel zelf al duurder werd, dreigt er ook schaarste en een prijsverhoging voor AdBlue.
De oorzaak hiervan is de hoge gasprijs. Die heeft namelijk direct invloed op de prijs van AdBlue. Want voor het maken van ammoniak – een grondstof van AdBlue – is gas nodig. Door de hoge gasprijs zijn er chemiefabrieken die de productie van AdBlue terugschroeven. Dat is onder andere al gebeurd bij BASF in Duitsland. In Italië is de productie in één fabriek zelfs al helemaal stopgezet.
Inmiddels hebben de problemen bij de productie van AdBlue de aandacht van een aantal instanties. Zoals in Duitsland der Mineralölwirtschaftsverband e.V. (MWV), die de belangen van de olie-industrie in Duitsland behartigt. Een woordvoerder laat optekenen: “Er is momenteel nog geen probleem met de bevoorrading. Maar de actuele situatie is ons bekend. Er worden maatregelen genomen om leveringsproblemen te voorkomen. Hoe de bevoorrading en de prijzen zich verder gaan ontwikkelen is moeilijk te voorspellen”.
De ADAC – de Duitse zusterorganisatie van de ANWB – roept dieselbezitters op te bekijken of het voor hen lonend is een voorraadje aan te leggen. Dat hangt mede af van het verbruik en het aantal te rijden kilometers. Het verbruik van AdBlue is doorgaans zo’n 3 tot 5% van het brandstofverbruik. Leg je veel kilometers af, dan kan het lonen om wat extra AdBlue in te slaan. Tank je normaal gesproken slechts één of twee keer per jaar een tankje vol, dan heeft dat geen zin.
Ook waarschuwt de ADAC voor het thuis opslaan van AdBlue. Zo mag een voorraad niet in de zon staan en niet worden blootgesteld aan temperaturen boven de 30 graden. Beste bewaartemperatuur is tussen de 5 en 20 graden. Vanaf min 11,5 graden bevriest de AdBlue. Het kan echter na ontdooien weer worden gebruikt. Bij een temperatuur tot 25 graden kun je het 18 maanden bewaren. Bij tot 30 graden is dat 12 maanden. Daarna zal het langzaam veranderen in ammoniak. Gebruik geen gebruikte olie- of dieseljerrycans. Vervuilde AdBlue verliest namelijk zijn werking.
Meer weten over AdBlue? Lees dit artikel met video.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!