Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Mooie baaien, fijne stranden, leuke dorpjes en ruige bergtoppen. Corsica heeft het allemaal. Het is dan ook een prima vakantiebestemming. Campingtrends Martine koppelde de caravan aan en maakte met Corsica Ferries de overtocht naar dit Franse eiland.
Vijftien jaar geleden werd ik verliefd op Corsica. Destijds kampeerde ik er met mijn lief in een klein tentje, maar inmiddels hebben we twee tieners én een caravan. Ik wilde dolgraag nog eens terug, maar de oversteek maken met een caravan achter de auto leek me een hele onderneming. Toch liet het me niet los, dus toen ik van Corsica Ferries de uitnodiging kreeg om mee te varen, aarzelde ik geen moment. Eind juli koppelden we de caravan aan en zetten we koers naar de haven van het Italiaanse Livorno.
Met Corsica Ferries kun je de oversteek maken vanuit Frankrijk of Italië. Kies je voor het eerste, dan ga je in Toulon of Nice aan boord. In Italië kun je opstappen in Savona en Livorno. Ook wat betreft de aankomstplaats op Corsica heb je keuze. Corsica Ferries doet de havens van Bastia en Ile Rousse in het noorden, en die van Ajaccio en Porto Vecchio in het zuiden aan. Wij maakten de oversteek vanuit Livorno in Toscane naar Bastia en keerden terug op het vasteland in Savona, niet ver van Genua.
De overtocht van het vasteland naar Corsica is niet te vergelijken met die van Den Helder naar Texel, die nog geen half uur duurt. Als je naar Corsica gaat, zit je 4,5 uur op de boot. Als je tenminste de snelste overtocht, die tussen Livorno en Bastia, neemt. Vaar je tussen Toulon en Ajaccio dan ben je ruim 10 uur onderweg.
Corsica Ferries vaart zowel overdag als ‘s nachts. Wij hadden beide keren een dagvaart. We vertrokken ’s middags om 14.15 uur uit Livorno en arriveerden vroeg in de avond in Bastia. De veerboot terug vertrok om 7.15 uur stipt en meerde 6,5 uur later aan in Savona. Wij vonden de dagvaart prima. Het was mooi weer, dus op het bovendek was het aangenaam vertoeven. Bovendien mochten we gebruikmaken van een hut, waar we even lekker konden relaxen. Als je overdag vaart vind ik dat eigenlijk niet zo nodig, maar bij een nachtelijke overtocht neemt is het natuurlijk wel fijn om een bed tot je beschikking te hebben.
Eenmaal aan boord hoef je je niet te vervelen. Natuurlijk bevind je je op een veerboot en niet op een cruiseschip, er is dus geen theater, bioscoop of casino. Wel is er een winkel met onder meer Corsicaanse producten en ook beschikt een aantal schepen van de vloot over een zwembadje. Te klein om baantjes te trekken, maar leuk genoeg voor kinderen om even te plonsen. Aan de kleintjes is bij Corsica Ferries sowieso gedacht, want aan boord is een speelzaal en een ruimte waar ze kunnen gamen.
Hongerlijden hoeft ook niet, want op het schip zijn verschillende restaurants en barretjes. Wij dineerden tijdens de overtocht naar Corsica in het à la carte restaurant ‘Dolce Vita’ en kozen tijdens de terugvaart voor een ontbijt in zelfbedieningsrestaurant ‘Yellows’.
Dit was het praktische gedeelte van het verhaal. Klinkt goed hè? Of het dat daadwerkelijk was en hoe het beviel om met de caravan de boot op en af te rijden, lees je volgende week op Campingtrend. Wil je alvast meer weten over Corsica zelf? Lees dan het interview dat we met presentatrice Martine van Os hadden. Voor het huidige seizoen van We zijn er Bijna! maakt zij met kamperende senioren een rondreis over Corsica en Sardinië en ze heeft wat leuke tips!
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!