Luc Schaepkens
Redacteur
Challenger weet vaak te verrassen met afwijkende indelingen. Nu komt de Franse camperbouwer onder de Trigano-vlag zelfs met een afwijkende campervorm. De Challenger Combo X150 is een tussenvorm die verschillende voordelen combineert.
De smalle halfintegraal is inmiddels door heel wat campermerken ontdekt. Hij combineert de voordelen van de buscamper met die van een halfintegraal. Enerzijds zijn dat de compacte buitenmaten. Anderzijds is dat een ruim camperinterieur met rechte wanden en een goede isolatie. Bij de nodige merken heet deze campersoort Van. We schreven onlangs nog over de voordelen van de smalle halfintegraal. Dat artikel lees je hier. Ook Challenger stapt nu in dit populaire segment. Maar Challenger zou Challenger niet zijn als het eindresultaat er toch weer heel anders uitziet.
De smalle halfintegraal ziet er namelijk precies uit als een gewone halfintegraal. Weliswaar tot aan 18 centimeter smaller, maar verder hetzelfde. Een neus met daaraan vast een opbouw en een duidelijke overgang tussen de twee delen. De opbouw is breder en hoger dan de cabine. Dat is bij de Challenger Combo X150 anders. De opbouw is alleen ter hoogte van de portierramen iets breder. Daaronder steekt er niets uit aan de zijkant. Ook komt er na de cabine niet plots een verhoging. Die loopt meteen omhoog vanaf de stijlen van de voorruit. Oftewel, de opbouw en de cabine zijn veel meer een geheel. Bij gebrek aan een beurs – de CMT gaat uiteraard niet door – presenteerde Challenger zijn nieuweling online. De Franse camperbouwer zet hiermee toch weer iets anders neer dan we tot nu toe kennen. En dat is precies waar dit merk goed in is.
Onder het motto ‘het beste van twee werelden’ staat er een opvallende camper. Hij ziet er anders uit. De neus is die van de Fiat. De achterkant heeft – en dat bedoelen we niet negatief – het meeste weg van een vierkante bak van een bestelwagen zoals we die kennen van DHL. Hoog met rechte wanden. Heel wat zelfbouwers weten precies wat we bedoelen. De Challenger Combo X150 ziet er heel sportief en strak uit. De rechte wanden zorgen voor ruimte in het interieur. Dit in tegenstelling tot de bolle wanden van een buscamper. Zo combineert Challenger compacte buitenmaten met een ruim interieur. Buscamper van buiten, halfintegraal van binnen. Oftewel: de Combo.
Binnen valt inderdaad de ruimte op, net als het speelse kleurgebruik. De hippe face-to-face-zitgroep is om te bouwen naar twee zitplaatsen met gordel voor onderweg. De keuken heeft een grote koelkast met een inhoud van 134 liter. De wastafel in de badkamer – helemaal achterin over de volle breedte – is omhoog te klappen. Daardoor is er niet alleen toegang tot het toilet, maar ontstaat er ook een ruime douchecabine. Tegen het plafond boven de zitgroep hangt een elektrisch hefbed. De bedmaat is 140 x 190 centimeter, het draagvermogen 250 kilo. Het hefbed kan helemaal omlaag, om het instappen te vergemakkelijken. Of het hangt halfhoog en is dan via een ladder te bereiken. Ook in die stand is het te gebruiken.
Behalve ruim en hip is het ontwerp van de Combo zeker bijzonder te noemen. Hij is 5,99 meter lang, 2,10 meter breed (of eigenlijk smal) en 2,75 meter hoog. De stahoogte binnen bedraagt 1,98 meter. Er zijn vier zitplaatsen met gordel plus een vijfde zonder. Ook het aantal slaapplaatsen bedraagt vier. De uitrusting is lekker compleet. We zien zaken als lichtmetalen velgen, led-dagrijverlichting, mistlampen en een hordeur. Verder centrale vergrendeling, ook op de deur van de opbouw. De tafel van de zithoek is opklapbaar om een gemakkelijkere doorloop te creëren. Er is her en der heel veel opbergruimte.
De lijst van standaardopties is lang. Airco in de cabine, een dubbele airbag, cruise control en verwarmbare spiegels. Een panoramisch dakraam dat ook open kan, ramen van dubbel glas en meer. Zowel de vers water- als vuil watertank hebben een inhoud van 100 liter. Er is een 10 liter boiler voor warm water. De verwarming met een capaciteit van 4000 watt werkt op diesel.
De Combo X150 zoals hij er nu staat is de zogenoemde Open Edition. Basisvoertuig is zoals eerder aangegeven de Fiat Ducato met 140 pk onder de kap. De Challenger Combo X150 blijft wat het maximale gewicht betreft onder de 3500 kilo-grens. Hij heeft standaard een laadvermogen van 800 kilo. Challenger geeft voor Frankrijk een prijs op van 59.990 euro. Dat komt voor ons land neer op zo’n 75.000 euro. Je hebt dan wel iets heel bijzonders voor de deur staan.