De vele voordelen van de smalle halfintegraalcamper

Luc Schaepkens

Ben je op zoek naar een camper die bij je past? Kijk dan eens naar een smalle halfintegraalcamper. Deze heeft de buitenmaat van een buscamper én de ruimte en isolatie van een halfintegraal.

De smalle halfintegraalcamper is slim bedacht

De verschillende bestaande campersoorten zijn duidelijk afgebakend: de compacte buscamper, de handige en populaire halfintegraal, de luxe en ruime integraal, en de alkoof voor grote gezinnen. Soms probeert een fabrikant de voordelen van twee soorten te vangen in een nieuw model. Dat gebeurde bijvoorbeeld met de halfintegraal en de alkoof. De tussenvorm van die twee kreeg de benaming cross-over. In de praktijk is dat een halfintegraal met een bult. In die bult hangt voorin boven de zitgroep een hefbed. Op die manier gaat het hefbed niet ten koste van de stahoogte.

Redelijk recent is de poging om de voordelen van een buscamper en een halfintegraal te combineren. Een aantal fabrikanten geeft het resultaat de naam Van; een extra smalle halfintegraalcamper die inderdaad enkele voordelen van beide soorten weet te combineren. De compacte halfintegraalcamper is inmiddels populair.

 

De Sunlight Van.
De Sunlight Van.

Compact van buiten

De gewone halfintegraal is tot 2,30 meter breed. Een voorbeeld hiervan is de Adria Coral. Ze zijn er ook met een centimeter minder, zoals ‘onze’ Hymer B-MC. De smalle halfintegraal is er vanaf een breedte van 2,12 meter, zoals bijvoorbeeld de Adria Compact. Deze compacte halfintegraalcamper doet zijn naam alle eer aan. Die genoemde 2,12 meter is breder dan een buscamper. Ter vergelijking: de Adria Twin buscampers hebben een breedte van 2,05 meter.

Ruim van binnen

Ook smalle halfintegralen hebben binnen veel ruimte. Precies zoals we dat van deze campersoort kennen. En dat is niet gek, want ze zijn ook iets breder dan een buscamper. Groot voordeel ten opzichte van de buscamper zijn de rechte wanden. Dat scheelt een bak aan interieurruimte. Bijkomend voordeel van deze rechte halfintegraalwanden: een prima isolatie. Zelfs beter dan bij de meeste buscampers. Compact van buiten en toch de ruimte binnen. Dat zijn de twee sterke punten van deze compacte campers. Het idee slaat aan bij het koperspubliek. De optelsom van voordelen blijkt overtuigend. Inmiddels heeft bijna elk merk wel een compacte halfintegraalcamper in het aanbod. De Adria Compact is met 2,12 meter de smalste.

Panoramadakraam in de Adria Compact.
Panoramadakraam in de Adria Compact.

Voorbeelden smalle halfintegraal

  • De Adria Compact. Deze camper is er in vier verschillende indelingen met een lengte van 5,99 tot 6,99 meter. Afhankelijk van de indeling is de hoogte 2,75 tot 2,78 meter. En met een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed, een queensbed of enkele bedden. Veel licht in het interieur door de grote dakramen. Er is keus uit een Axess-, Supreme- of Plus-uitvoering. Met 2,12 meter is de Adria Compact de smalste. Pluspunt: de face-to-face-zitgroep is modern en erg ruimtelijk. De Compact is verkrijgbaar vanaf 66.995 euro. Naar de site van Adria.
  • De Laika Kosmo Compact 9 (foto boven artikel). Met 2,14 meter net 2 centimeter breder dan de Adria. Hij is 2,71 metr hoog. De Kosmo is de instapserie van het Italiaanse Laika. Een hoog laadvermogen en 10 jaar waterdichtheidsgarantie zijn andere sterke troeven van deze Italiaan, die onder de Erwin Hymer Group valt. Naar de site van Laika.
  • De Sunlight V66 Adventure Edition. Een smalle halfintegraal – ook 2,14 meter breed – in een speciale uitvoering. Hij is eveneens 2,71 meter hoog.Basisvoertuig is de Citroën Jumper met standaard 140 pk onder de kap. Ook hier een hoog laadvermogen. Pluspunt: de enkele bedden hebben een comfortabele lengte van 1,95 en 2 meter. De Sunlight Van is te koop vanaf 54.990 euro. Naar de site van Sunlight.
  • De Hobby Optima Ontour Edition V65GQ. Met 2,16 meter is deze camper 2 centimeter breder dan de Sunlight. Ook hier dient de Citroën als basisvoertuig. Met 2,90 meter is dit de hoogste in deze rij. Dus let op als hij onder de carport moet. Voordeel van de Hobby is dat ook dit instapmodel standaard al zo’n beetje alle extra’s meekrijgt. Zo zijn bijvoorbeeld de tv en satellietinstallatie al standaard ingebouwd. Deze indeling heeft een queensbed (zie foto onder de tekst). Hij is er ook met een Frans bed. Prijs in Nederland: 67.400 euro. Naar de site van Hobby.

Natuurlijk is dit lijstje niet compleet. Rapido heeft een 2,17 meter brede C 55. Bürstner heeft de 2,20 meter brede Nexxo Van en Dethleffs de even brede Globebus. Weinsberg heeft in deze breedte de populaire Cara-Compact. Bij Hymer is er Exsis van 2,22 meter breed. Knaus heeft de Van TI en LMC de Cruiser met dezelfde breedte. En dan nog zijn we niet compleet. Wie een smalle halfintegraal ziet zitten, heeft heel wat te kiezen. Maar de keus – met de best of both worlds gecombineerd – is op voorhand al geslaagd.

 

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur