First Hydrogen buscamper H2 brandstofcel

Camper van de toekomst? First Hydrogen kiest H2 brandstofcel

Marije Onderwaater

De elektrische camper maakt voorzichtig opmars temidden van alle nieuwe kampeerauto's op fossiele brandstof. Intussen legt First Hydrogen zich toe op het alternatief: een camper met een H2 brandstofcel. Is dit de camper van de toekomst?

Om een voertuig te laten rijden op een H2 brandstofcel is een elektromotor als aandrijving nodig. Door een combinatie van waterstof en zuurstof ontstaat elektriciteit die de motor kan laten draaien. Voertuigen met een H2 brandstofcel stoten alleen waterdamp uit. Dit is sowieso beter voor het milieu dan fossiele brandstoffen als benzine en diesel. Daarbij is nog wel een aantekening nodig: er zijn namelijk twee soorten waterstof. Blauwe waterstof is onttrokken uit natuurlijk gas, waar bij de productie nog CO2 kan vrijkomen. Echt milieuvriendelijk is waterstof die met hernieuwbare bronnen wordt geproduceerd: groene waterstof.

Grotere actieradius

In theorie is een H2 brandstofcel ideaal voor campers, we schreven er al eerder over. Voertuigen op waterstof hebben namelijk een grotere actieradius dan gewone elektrische voertuigen. Het verschil zit hem onder meer in het gewicht van de batterij van elektrische voertuigen, die de actieradius kan drukken. Daarnaast hoeft een voertuig met een H2 brandstofcel niet op te laden; waterstof kun je immers snel ergens tanken. Is het dan allemaal halleluja? Nou, voorlopig nog niet. Op het moment van schrijven telt Nederland vijftien tankstations waar je terechtkunt voor waterstof. Het streven is dit aantal voor 2025 te verdubbelen en daarna nog verder uit te breiden. En dat geldt eigenlijk voor veel landen: de waterstoftankstations zijn vooralsnog schaars.

First Hydrogen H2 brandstofcel
First Hydrogen H2 brandstofcel

Verbinding met natuur

First Hydrogen – dat is gevestigd in Vancouver en Londen – ontwikkelt uitstootvrije voertuigen en nu dus ook een camper. Het is nog een prototype, maar de makers zijn enthousiast. “Verbinding met de natuur is ongelooflijk belangrijk voor eigenaren van recreatieve voertuigen”, zegt CEO Steve Gill. “Dit concept laat zien hoe een waterstofvoertuig mensen kan helpen het milieu te beschermen terwijl ze genieten van het leven in een camper.”

Voor het design van de camper tekende de EDAG Group, dat wereldwijd technische dienstverlening verzorgt. Design director Bernat Costa vertelt dat is gekozen voor een strakke en moderne look die past bij de groene technologie van de camper. Daarnaast werd extra aandacht besteed aan de verlichting. “Dat is vooral handig voor de zichtbaarheid van voertuigen wanneer ze langs de weg geparkeerd staan ​​of als lichtbron wanneer ze buiten de bewoonde wereld kamperen”, legt Costa uit.

Camper H2 brandstofcel
Camper H2 brandstofcel

Camper met H2 brandstofcel

Natuurlijk is deze First Hydrogen-camper met een H2 brandstofcel toegerust op het echte kamperen. Het woongedeelte is ruim, de voorruit is groot zodat je kunt zien wat er om je heen gebeurt en avontuurlijke paden zijn geen probleem dankzij de grote bodemvrijheid. Meer weten? Check onderstaande website.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…