Luc Schaepkens
Redacteur
De Sloveense camper- en caravanbouwer Adria 2022 zette het afgelopen modeljaar – met net geen 20.000 verkochte exemplaren – opnieuw een record in de boeken. Van elk verkocht kampeermiddel in Europa is elke tiende inmiddels een Adria of Sun Living. Nieuw voor het komende modeljaar is onder meer de vernieuwde Adria Sonic integraal. Daarmee scoort Adria 2022 – samen met instapmerk Sun Living – beter dan ooit. Adria – als zelfstandig onderdeel van de Trigano-groep – wil verder investeren in innovatie, kwaliteit en design. Om meer productiecapaciteit te krijgen, volgt er in het eerste kwartaal van 2022 een uitbreiding van de fabriek in Novo Mesto. Die draait momenteel op volle toeren.
Alle campers krijgen de nieuwe Fiat Ducato van de achtste generatie als basisvoertuig. De Axess-variant blijft ook leverbaar op de Citroën Jumper. Nieuw zijn twee buscampers met de Renault Traffic als basis, zij krijgen de naam Active MPC. Bij de varianten Plus, Supreme en Sport zien we detailverbeteringen, zoals een verbeterde isolatie, een draaibare wastafel en een buitendouche. Ook kregen deze uitvoeringen een nieuw digitaal bedieningspaneel.
De integraal Sonic krijgt voor het nieuwe modeljaar 2022 alle aandacht bij Adria. De Supreme en Plus werden compleet vernieuwd. Zo kregen deze modellen een volledig nieuw interieur. Meer comfort en meer mogelijkheden met de optionele MACH-bediening via de app. Er is keus uit meerdere stofferingsvarianten. Het nieuwe interieur doet open en ruim aan.
De Sonic staat op een verlaagd Fiat-chassis en heeft een vlakke dubbele bodem. Daarin is de nodige techniek vorstvrij ondergebracht. De Sonic is er in vier indelingen. In lengte uiteenlopend van 6,99 tot 7,50 meter. Nieuw is de 700 DL. Deze heeft naast enkele bedden ook een moderne face-to-face-zithoek.
Bij de halfintegralen Matrix en Coral kreeg de instapvariant Axess een update. De halfintegraalcampers krijgen een slanker uiterlijk design en een nieuw interieur. Ook komen ze ruimer in hun uitrusting te zitten. Ze zijn – als voorheen – leverbaar op de Citroën Jumper. Optioneel kun je nu ook voor de Fiat Ducato als basisvoertuig kiezen. De ruime garage is voorzien van een stroomaansluiting en verlichting.
Standaard zit op de Adria 2022 Matrix en de Coral een groot dakraam aan de voorkant. Bij de Coral kan dat ook open. In de ruime dubbele bodem kun je heel wat bagage kwijt. Bij de Matrix is er keus uit acht verschillende indelingen. Bij de Coral zijn dat er zeven. Nieuw in beide series zijn de modellen 650 DL en SL.
Instapmodellen bij Adria zijn de tot nu in Nederland niet leverbare Active Base en Active Pro. Die hebben de Renault Traffic als basis en zijn voorzien van een hefdak. De serie Twin Sports krijgt uitbreiding. De serie groeit van één naar vier indelingen. Ze zijn geschikt voor de sportieve kampeerder, maar ook voor het gezin. Het nieuwe hefdak zorgt namelijk voor meer slaapplaatsen. De serie begint met de 6 meter lange 600 SPB. Die heeft achterin een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed.
De drie andere modellen zijn 6,36 meter lang. De 640 SGX heeft achterin een elektrisch hefbed. Dan is er de 640 SLB, die heeft heeft enkele bedden. En tenslotte de 640 SG met wegklapbare bedden achterin. Daaronder een garage die ook is te gebruiken als droogkast voor wintersportspullen. Van de Twin Axess en Plus heeft Adria 2022 negen indelingen in de showroom staan. Van de Twin Supreme en Sports acht. En dan zijn er nog vier indelingen van de Twin All-in.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!