De bijzondere campers van het Turkse Hotomobil

Luc Schaepkens

Hotomobil bouwt caravans en campers in Istanbul, Turkije. Voor wie compact wil, maar eens iets anders dan een buscamper – die ze overigens ook hebben. Bij Hotomobil kun je terecht voor een paar bijzondere campers.

Hotomobil

Hotomobil bouwt ook twee leuke niet alledaagse caravans. De Mohican en de Troy. Daarover een andere keer. We beperken ons hier tot de bijzondere campers van dit merk. Behalve een buscamper heeft deze Turkse fabrikant namelijk aparte modellen in de aanbieding.

Hotomobil bouwt bijzondere campers

Zo is er een opzetunit – de Gladiator – die achterop een pickup past. Basic en eventueel compleet met een daktent. Dan is er de Ronin. Voor de ontwikkeling hiervan werkte Hotomobil samen met Fiat. We zien de neus van een Fiat Doblo met een alkoofachtige opbouw. De Ronin is er ook met een maatje grotere opbouw. Dat is de Ronin XL. Nog een maatje groter is de Freedom. Daarbij is de basis een VW T6 dubbele cabine chassis. En tenslotte is er de Reviva buscamper. Deze heeft naar keus de Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citroën Jumper als basis.

Hotomobil prijst zijn campermodellen aan als luxe, comfortabel en voorzien van de modernste techniek. Ze hebben daarnaast de nodige accessoires om de campers verder aan te kleden en ‘het leven van de camperaar zo nog aangenamer te maken’. Persoonlijke wensen bij de bouw kunnen kenbaar gemaakt worden. Ze worden dan meegenomen. De camper- en caravanbouwer streeft – aldus de site – naar 100% tevredenheid bij zijn klanten.

De Hotomobil Gladiator.
De Hotomobil Gladiator.

De Gladiator

Opzetunit die op een pickup met dubbele cabine past. Zo’n beetje alle recente modellen zijn hiervoor te gebruiken. De unit wordt gezien als lading. Je hoeft dus verder niks aan te passen of te laten keuren. Een B-rijbewijs volstaat (als de pickup zelf niet zwaarder is dan 3500 kilo). Kan zelfstandig blijven staan en is geschikt voor gebruik het hele jaar door. De unit kan niet lekken en niet roesten. Kijk hier voor alle informatie en veel foto’s van de Hotomobil Gladiator.

Interieur Gladiator.
Interieur Gladiator.

De Ronin en de Ronin XL

Voor de Ronin hoeft er aan het basisvoertuig – de Fiat Doblo – geen enkele aanpassing te worden gedaan. Voor het plaatsen van de opbouw is dat niet nodig. De basis blijft helemaal origineel. Daarom blijft ook de garantie van drie jaar of 150.000 kilometer op de Fiat in tact. De Ronin is een lekker compacte camper waar je ook in het dagelijkse verkeer mee uit de voeten kunt. Onder de kap een 1.6 liter diesel met 120 pk. De Ronin is 5,40 meter lang en heeft drie slaapplaatsen. Kijk hier voor meer foto’s en alle informatie.

De Ronin.
De Ronin.
Het gezellige interieur van de Ronin.
Het gezellige interieur van de Ronin.

Ronin XL

Nog meer bijzondere campers. De Ronin XL (foto boven het artikel) is precies even lang maar heeft een hogere opbouw. Daardoor is er binnen meer ruimte. En hij kreeg een wat sportievere look. Ook de XL staat op de Fiat Doblo, die in Turkije overigens Fiat Practico heet. Bij de twee Hotomobil Ronin versies is er veel aandacht besteed aan de gewichtsverdeling. Zo is er een 50/50 verdeling over de voor en achteras. Dat komt het rijcomfort zeer ten goed. Foto’s en informatie hier.

De Freedom

Wil je het nog een maatje groter, met evenredig meer comfort? Dan kom je uit bij de Freedom. De grootste van de bijzondere campers van dit merk. Basis is de VW T6 met dubbele cabine chassis. De Freedom heeft 4 en optioneel zelfs 5 slaapplaatsen en 6 zitplaatsen. Hij is 6,20 meter lang en de opbouw weegt 850 kilo. Slapen doe je in de alkoof. Achterin een gezellige rondzit. Deze is ook om te bouwen tot een bed.

De Freedom.
De Freedom.
Met gezellige rondzit achterin.
Met gezellige rondzit achterin.

De Reviva

Tenslotte is er de vierpersoons buscamper Reviva. Verkrijgbaar op basis van de zes meter lange Fiat, Peugeot en Citroën. Door een goede isolatie ook in de koudere jaargetijden te gebruiken. Kijk hier voor alle specificaties en de mooie foto’s.

De Reviva.
De Reviva.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur