Challenger S215 exterieur

Kamperen op 2,10 breedte in de compacte Challenger S215

Marije Onderwaater

Wendbaar als een buscamper met de binnenruimte van een halfintegraal; dat is de Challenger S215. Deze compacte halfintegraal maakt zijn naam waar, want hij is slechts 2,10 meter breed.

Het Franse Challenger produceert evenals zustermerk Chausson sportieve campers die altijd wel iets extra’s hebben. In de 6,59 meter lange Challenger S215 voor modeljaar 2025 is dat niet anders. Deze compacte halfintegraal heeft een Frans bed, maar kiest toch nét even een andere indeling die daarbij gebruikelijk is.

Verhoogd bed

Een indeling met een Frans bed kun je normaal gesproken uittekenen. Het bed is achterin te vinden met daarnaast het sanitair. Zo niet in de Challenger S215. Daar staat het bed weliswaar op de plek waar je ‘m verwacht, alleen heeft de badkamer een andere plaats gekregen.

Garage voor fiets

Maar eerst even over dat Franse bed, dat bij het hoofdeinde een breedte van 1,43 meter heeft en aan de raamkant 1,88 meter lang is. Geen bed voor lange kampeerders dus. Opvallend is het hoge bed. Hierdoor ontstaat eronder ruimte voor een grote garage waar zelfs een fiets in past. Ook is er onder het bed plek voor kleding en andere spullen.

Challenger S215 Frans bed
Challenger S215 Frans bed
Challenger S215 opbergruimte
Challenger S215 opbergruimte

Waar is de badkamer?

Naast het bed is nog een kast te vinden en dat betekent dat er geen ruimte overblijft voor het sanitair. De vario-badkamer met draaibare wastafelwand en toilet is daarom in het midden van de camper geplaatst, tegenover de keuken.

Keuken

De keuken is voorzien van twee gaspitten en een rechthoekige spoelbak. Beiden hebben een afdekplaat die als werkruimte is te gebruiken. De koelkast, onder het gasstel, heeft een inhoud van 68 liter. Het keukenblad heeft een verlenging voor nog meer afzetruimte.

Zitgroep

De Challenger S215 heeft een zitgroep die vergelijkbaar is met buscampers en andere halfintegralen, met een dinettebank, een tafel met extra blad en een smalle bank aan de passagierszijde. De cabinestoelen zijn draaibaar. In totaal zijn er vier goedgekeurde zitplaatsen. Van de dinette is een derde bed te maken.

Challenger S215 interieur
Challenger S215 interieur

Break Edition en Sport Edition

De Challenger S215 heeft de Ford Transit als basisvoertuig. In de Break Edition heeft deze compacte halfintegraal een wit exterieur. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer automatische cabine-airco, een dubbele airbag, een elektrische handrem, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, cruise control en snelheidsbegrenzer.

In de Sport Edition is het exterieur matgrijs, met zwarte 16 inch lichtmetalen wielen. De uitvoering is iets uitgebreider, met onder meer een automatische versnellingsbak en een wateraansluiting aan de buitenkant.

S215 garage
S215 garage

Duitse vanafprijs

In Duitsland heeft de Challenger S215 een vanafprijs van 60.990 euro. Voor Nederland komt daar nog btw en bpm bij.

Specificaties Challenger S215

LxBxH: 6,59 x 2,10 x 2,75 meter
Maximaal totaalgewicht: 3500 kg
Rijklaargewicht: 2643 kg
Laadvermogen: 857 kg
Plattegrond Challenger S215

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…