Just Go is eerste Dethleffs-halfintegraal op Ford

Marije Onderwaater

Komt de Dethleffs Just Go je bekend voor? Dat kan! Deze halfintegraal is namelijk afgeleid van de camperserie Just, die het merk vorig jaar introduceerde. Toch heeft deze nieuweling een geheel eigen look. Dat is onder meer te danken aan de Ford Transit, die de plaats van Fiat als basisvoertuig heeft overgenomen. De Dethleffs Just Go halfintegraal komt in drie indelingen en staat naar verwachting eind juni bij de dealers.

Erwin Hymer Group

De Erwin Hymer Group maakt vaart met het gebruik van het Ford-chassis. In januari maakte EHG de strategische samenwerking met het Amerikaanse automerk bekend. Inmiddels staan er al een LMC-buscamper, een Bürstner-buscamper en diverse Etrusco’s op de Ford Transit. En nu volgt dus de Dethleffs Just Go. Deze halfintegraal komt in drie indelingen: twee 7,36 meter lange campers met enkele bedden en een queensbed, en eentje met een lengte van 6,99 meter en enkele bedden.

De Ford Transit heeft in de standaarduitvoering een 130 pk EcoBlue-dieselmotor, voorwielaandrijving en onder meer cruisecontrol, verwarmbare en elektrisch instelbare buitenspiegels en DAB+-autoradio met stuurbediening. Verder is de Transit voorzien van diverse assist-systemen als noodremassist, Hill Holder, zijwindassist en een hulpremsysteem. De pilotenstoelen met armsteunen zijn draaibaar en in hoogte en helling verstelbaar.

Nieuw ontworpen achterwand

Aan de buitenzijde verschilt vooral de achterwand van de Just 90. De Just Go (haal ze niet door elkaar, want de namen lijken wel érg op elkaar) heeft namelijk een nog strakkere achterkant met een nieuw ontworpen design. De verlichting is verwerkt in een horizontale balk die over de hele breedte van de camper loopt. Deze zelfde look zagen we al eerder bij de luxe integraalcamper Dethleffs Globetrotter Xli. Het merk wil deze achterwand uiteindelijk bij alle modellen introduceren. De striping in het midden van de achterwand is grijs met Dethleffs-rood en wat zwieriger geworden. Aan de voorzijde de typische Ford-neus met zwarte grill en dynamisch gevormde koplampen.

In het interieur heeft Dethleffs gekozen voor verschillende tinten grijs, gecombineerd met een lichte houtlook. Het is ook mogelijk om te kiezen voor gedeeltelijk azuurblauwe bekleding, die het interieur een heel ander gezicht geeft. Daarvoor moeten kopers het optionele Comfort-pakket aanschaffen, waarover we later in dit artikel meer vertellen. Standaard is de Just Go verder voorzien van een opbouwdeur met hor en cabineverduistering. In de garage een antislipvloer en nieuwe draai-spansluitingen.

De nieuw ontworpen achterwand
De nieuw ontworpen achterwand

Drie indelingen op twee lengtes

De Dethleffs Just Go komt in twee lengtes en drie indelingen. De kortste van het stel is de 6,99 meter lange T 6815 EB met twee eenpersoonsbedden, een L-vormige keuken en een Variobad. Een vijfde zitplaats is tegen meerprijs bij te bestellen. De twee andere modellen hebben elk een lengte van 7,36 meter. In de T 7055 EB eveneens de populaire enkele bedden, waar een groot bed van is te maken. Achterin de T 7055 DBL is een in hoogte verstelbaar queensbed te vinden. Deze laatste indeling heeft twee langsbanken en een vrijstaande tafel. De andere twee indelingen hebben een halve dinette. In het Comfort-pakket is de zithoek L-vormig met vrijstaande tafel.

Beide lange modellen hebben in het midden van de camper een Raumbad, met aan de ene kant een douche en daar tegenover de wastafel en een cassettetoilet. Deze ruimte is ingericht met enkele open kastjes, een spiegelkast, ophanghaken en opvallend veel afzetplek rondom de wastafel. In de standaarduitvoering van de Dethleffs Just Go heeft de badkamer geen raam en komt er dus geen daglicht binnen. Een raam is optioneel.

Zitgroep T6815 EB
Zitgroep T6815 EB

Opwaarderen met Comfort-pakket

Het optionele Comfort-pakket kwam hierboven al even terug. Hierin zit onder meer een regensensor en airco, een dakraam in de cabine, een raam in de toegangsdeur, een 70 centimeter lang hef-kanteldakluik boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, indirecte verlichting en een garageluik aan de bestuurderszijde. Daarnaast is er een wintercomfortpakket beschikbaar, dat de Just Go ook geschikt maakt voor winterkamperen. Optioneel is de halfintegraal verder op te waarderen met een 160 pk motor, automatische versnellingsbak, trekhaak, vloerverwaming, een zonnepaneel en een elektrisch hefbed boven het zitgedeelte.

Doorkijkje in de T7055 EB met gedeeltelijk azuurblauwe bekleding (optioneel)
Doorkijkje in de T7055 EB met gedeeltelijk azuurblauwe bekleding (optioneel)

Prijs

De prijs van de Dethleffs Just Go wordt later bekendgemaakt. We houden je op de hoogte!

De plattegronden van de drie indelingen:

Van links naar rechts: de T 7055 EB, de T 7055 DBL en de T 6815 EB
Van links naar rechts: de T 7055 EB, de T 7055 DBL en de T 6815 EB

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…