Niesmann+Bischoff Arto 2025

Niesmann+Bischoff Arto: is dit de goedkoopste liner?

Marije Onderwaater

Niesmann+Bischoff zet de Fiat Ducato even in de garage en kiest de Mercedes Sprinter als basisvoertuig voor de vernieuwde Niesmann+Bischoff Arto. Het interieur is compleet op de schop genomen en nu even trendy als de iSmove en de Flair. De Arto is daarnaast 300 kg lichter dan in de vorige versie én de vanafprijs van ca. 158.000 euro is ronduit scherp voor een camper van dit kaliber.

Transformatie wagenpark

Niesmann+Bischoff is gestaag bezig met een flinke transformatie van het wagenpark. Het startschot daarvoor werd gegeven in in 2021 met de introductie van de iSmove. Deze luxe camper was in alle opzichten anders dan de al bestaande modellen: trendsettend, strak en jong. De iSmove diende als inspiratie voor de restyling van de Flair, die in de zomer van 2022 werd gepresenteerd. Op de Caravan Salon 2023 kon ook het grote publiek voor het eerst kennismaken met de vernieuwde Flair.

Perspresentatie aan de Wolfgangsee

De oplettende kampeerder weet welke N+B nu aan de beurt is voor een metamorfose. Juist, de Niesmann+Bischoff Arto. Aan de Oostenrijkse Wolfgangsee, waar de perspresentatie van het merk traditiegetrouw plaatsvindt en waar Campingtrend elk jaar bij aanwezig is, werd de nieuwe Arto gisteravond voor het eerst getoond.

Sprinter in plaats van Ducato

De Arto is opnieuw een camper waar heel veel over te vertellen is. Opvallend is het nieuwe basisvoertuig. Waar het merk – onderdeel van de Erwin Hymer Group – eerder koos voor een Fiat Ducato-chassis, is de keus nu op de Mercedes Sprinter gevallen. N+B noemt de Arto zelf een liner en stelt dat er nog geen andere liner op de Sprinter bestaat.

Exterieur Arto 88
Exterieur Arto 88

Design vernieuwde Arto

Exterieur

Voor het exterieur van de vernieuwde Arto is het mogelijk voor kleurige accenten te kiezen, zoals de buitenspiegels, en de voor- en achterbumper. Daarmee voegt N+B een bepaalde speelsheid toe, en dat is bijzonder voor dit genre kampeermiddel, dat over het algemeen nogal serieus kan overkomen. Natuurlijk is een geheel effen lak zonder kleuraccenten ook mogelijk. De koplampen zijn vernieuwd en dat valt op bij de dagrijverlichting. De losse leds zijn vervangen door een doorlopende strip die ook bovenlangs de koplampen loopt.

Interieur

Wie de Arto binnenstapt, herkent meteen het huidige N+B-signatuur: veel vilt op de wanden, strakke vormen, grijze tinten, meubels met houtdecor en zwarte accenten. De langsbank in de riante zitgroep is in de rijrichting te zetten waardoor twee gordelplaatsen ontstaan. Een elegante oplossing die we eerder zagen bij de iSmove.

Interieur N+B Arto
Interieur N+B Arto
Interieur Arto
Interieur Arto
Gordelplaatsen N+B Arto
Gordelplaatsen N+B Arto

Indelingen Niesmann+Bischoff Arto

De Niesmann+Bischoff Arto is straks verkrijgbaar in twee indelingen. De Arto 78 is 7,82 meter lang met een enkele as en lengtebedden. De Arto 88 is 9,05 meter lang, heeft een dubbele achteras en is qua indeling te vergelijken met de Flair 880. Beide Arto’s zijn 2,40 meter breed. In de nieuwe uitvoering is de Arto ook nog eens 300 kg lichter dan eerder en dat betekent ook meer laadvermogen.

Keuken en badkamer

De keuken en badkamer leent N+B uit het eigen wagenpark. Bij de Arto 78 zijn die gelijk aan de iSmove en in de Arto 88 is juist gekozen voor de keuken en badkamer uit de Flair.

Sanitair Niesmann+Bischoff Arto 78
Het sanitair in de Arto 78
Sanitair Niesmann+Bischoff Arto 78
Het sanitair in de Arto 78
Arto keuken
De keuken in de Arto 88
Arto keuken
De keuken in de Arto 88

Slim op reis

Op de terugweg van het strand de airco alvast aanzetten? Of de verwarming zodat het lekker warm is na een dagje skiën? Het kan allemaal met de nieuwe Smart Caravaning Unit die Niesmann+Bischoff in de Arto introduceert. Met deze unit is alle elektronica in de camper te bedienen, óók op afstand met de bijbehorende smartphone-app.

Opbergruimte Arto
Opbergruimte Arto

Caravan Salon 2024

Nieuwsgierig naar de vernieuwde Arto? Dan is er goed nieuws; deze liner op de Mercedes Sprinter is al te bezichtigen op de aankomende Caravan Salon in Düsseldorf. Niesmann+Bischoff verwacht dat de Arto al in november bij de dealers staat.

Binnenkort laten we de Niesmann+Bischoff Arto tot in detail zien.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…