Fiat automatische versnellingsbak

Terugroepactie: voorkom problemen met Fiat automatische versnellingsbak!

Marije Onderwaater

De Fiat Ducato is al sinds jaar en dag het populairste basisvoertuig voor campers. Maar ook dan kan er wel eens iets misgaan. Heb jij een Fiat met een negentraps automatische versnellingsbak? Dan heb je misschien een software-update nodig.

Een slippende koppeling, niet meer goed schakelen en zelfs een oververhitte versnellingsbak; het zijn allemaal problemen waar gebruikers van een Fiat met negentraps automatische versnellingsbak mee te maken kunnen krijgen. Jos had er ook last van met de Carthago liner-for-two. Die versnellingsbak moest uiteindelijk helemaal worden vervangen. In onderstaande video vertelt Jos daar meer over.

Fiat negentraps automatische versnellingsbak
Fiat negentraps automatische versnellingsbak

Fiat komt met terugroepactie

De Fiat Ducato is sinds modeljaar 2020 verkrijgbaar met de negentraps automatische versnellingsbak ZF 9HP48. Deze koppelvormer-automaat is gekoppeld aan MultiJet II-dieselmotoren van 140 pk, 160 PK en 180 pk. Al een tijd zijn er problemen met de negentrapsautomaat in de Fiat Ducato 290 en 295, die tussen september 2020 en juni 2024 van de band rolde.

Brief van dealer

Tot nu toe meldden media dat Fiat géén terugroepactie voor de betreffende Ducato’s had. Navraag van Campingtrend bij Fiat Professional leert dat het merk de betreffende wagens wél terughaalt aan de hand van het chassisnummer. Fiat zegt daarbij dat het slechts een klein aantal voertuigen betreft. De eigenaren van deze Ducato’s, ook in Nederland, krijgen een brief van de Fiat-dealer. Een software-update van de versnellingsbak en de motor moet narigheid – en eventuele schade – in de toekomst voorkomen.

Nieuwe Fiat Ducato
De nieuwe Fiat Ducato
Nieuwe Fiat Ducato
De nieuwe Fiat Ducato

Van negen naar acht versnellingen

In de nieuwe Fiat Ducato, die moederbedrijf Stellantis vorig jaar herfst introduceerde, is de negentrapsautomaat helemaal verdwenen. Die heeft namelijk een nieuwe automatische achtversnellingsbak in combinatie met een 140- of 180 pk-motor. “De nieuwe automatische transmissie met acht versnellingen verbetert de rijervaring, verbetert de motorprestaties en vermindert de uitstoot”, zegt Stellantis hierover.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…