Strand Lago Maggiore

Camping Orchidea: pizza’s en ijsjes aan het Lago Maggiore

Marije Onderwaater

Camping Orchidea aan het Italiaanse Lago Maggiore is een fijne camping, direct aan het wonderschone meer. Je kunt er luieren op het strandje, lekker zwemmen, en heerlijke pizza's en ijsjes eten.

Het Lago Maggiore vind ik een van de mooiste plekken die ik ken. Echt wonderschoon. Toen wij in de zomer van 2023 een camping zochten, dachten we aan camping Orchidea. In 2016 hadden we hier al eens gestaan met onze zoons, die toen nog klein waren. Gelukkig konden we op Orchidea terecht, ook al was het hoogseizoen en hadden we niet gereserveerd.

Camping-Orchidea zicht op meer
In 2016 hadden we vanaf onze plek zicht op het meer.

Boulevard Feriolo di Baveno

Camping Orchidea ligt in Feriolo di Baveno, een klein plaatsje met een dito boulevard. Klein maar fijn, want op deze boulevard vind je enkele leuke restaurantjes én je kunt er heerlijke ijsjes halen. Vanaf de camping loop je zo de boulevard op. Orchidea heeft zelf ook twee restaurants: een pizzarestaurant op de camping en een restaurant dat tegen de camping aan ligt en waar je zicht op het meer hebt. En ook hier kun je ijsjes halen.

Feriolo di Baveno avond
De boulevard van Feriolo di Baveno by night

Staanplaats camping Orchidea

Camping Orchidea is niet erg groot. Er zijn 174 toeristische staanplaatsen en 46 huuraccommodaties. Alle plaatsen liggen in straatjes. Wij hadden een standaardplaats van 70 m² in het midden van de camping. We hadden genoeg ruimte voor onze Campooz Fat Freddy plus de luifel en onze auto. Wel zaten we vrij dicht op het straatje en op onze overburen.

Sanitair

Het sanitair was vlakbij. Dat is overigens prima, al moet je in het hoogseizoen tijdens het spitsuur soms wel even wachten op een douche.

Staanplaats camping Orchidea
Onze staanplaats

Camping met zwembad

Toen wij in 2016 op Orchidea waren, was er nog geen zwembad. Dat is er nu wel, we hebben er alleen geen gebruik van gemaakt. Liever gingen we op het strandje liggen om een beetje te zonnen, te zwemmen, te snorkelen en op het meer te suppen. Onze jongens konden ook niet alleen naar het zwembad. Onder de 12 jaar (onze jongste zoon vierde op Orchidea zijn elfde verjaardag) mogen kinderen niet zonder begeleiding naar binnen.

Adembenemend uitzicht

Maar wie heeft een zwembad nodig met zo’n prachtig meer? Het allermooiste is het uitzicht vanaf het water op het kerkje van Feriolo di Baveno. Zo’n adembenemend plaatje! Ook beleefden we nog wat spektakel tijdens ons verblijf. Vanwege bosbranden in de buurt kwamen blushelikopters water in het meer tanken. Dat betekende even niet suppen en niet te ver vanaf het strand zwemmen.

Snorkelen Lago Maggiore
Spetteren in het meer
Kerkje Feriolo di Baveno
Het kerkje van Feriolo di Baveno
Blushelikopter
De blushelikopter boven het meer

Vertier en eten op camping Orchidea

Orchidea is een redelijk rustige camping met een kleine speeltuin in het midden en verderop een nog wat grotere speelgelegenheid. De restaurants op de camping zijn heerlijk. Het is mogelijk om pizza’s af te halen en bij de tent op te eten. Mijn vriend en ik lunchten een middag in het restaurant met uitzicht op het meer terwijl onze jongens – die bij het water wilden blijven – samen op het strandje een pizza deelden.

Verbania

Omgeving camping Orchidea

Vanaf de camping loop je zo de kleine boulevard van Feriolo di Baveno op. Dit is een leuke wandeling voor in de avonduren. Onderweg kun je een ijsje halen of ergens nog iets drinken. Bij een van de restaurants hebben we de elfde verjaardag van onze jongste zoon gevierd. Dat was een heerlijk feest met lekker eten, veel Italiaanse families om ons heen en gezellige muziek.

Sporten

Hou je van hardlopen? Dan kan je vanaf de camping prima een rondje rennen. En liefhebbers van suppen moeten hun board vooral meenemen; dat kan perfect op het meer.

Dorpen in de buurt

Ik ben gek op uitstapjes maken en mijn vriend en kinderen gelukkig ook. Rond het Lago Maggiore komen we helemaal aan onze trekken. Stresa ligt dichtbij en is echt geweldig. Ook Verbania is leuk voor een bezoek, net als Baveno. Ziplinen in Verbania stond ook op ons lijstje, maar is door tijdgebrek uiteindelijk niet meer gelukt.

Er zit dus maar één ding op: ooit gaan we weer terug naar camping Orchidea! Per nacht betaalden wij met twee volwassenen plus twee kinderen van 11 en 13 jaar en onze tenttrailer 64,20 euro.

Informatie overCamping Orchidea

Adres: Via 42 Martiri, 20 – 28831 Feriolo di Baveno
Land: Italië
Afstand vanaf Utrecht: 1011 km
Geopend: eind maart - begin november
Aantal plaatsen: 174 toeristische staanplaatsen en 46 huuraccommodaties
Google Maps camping Orchidea

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 11 en 14 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…