Luc Schaepkens
Redacteur
De tenttrailers van de Duitse vouwwagenfabrikant Campwerk – met een vestiging in het Drentse Tynaarloo – zijn straks niet meer alleen op de camping te zien. Campwerk gaat namelijk offroad-trailers bouwen voor het Ministerie van Defensie. De stoere sterke trailers vormen de basis voor nieuwe zogenoemde motorspuitaanhangwagens. Die worden opgebouwd door het bedrijf Ziegler Brandweertechniek uit Winschoten, specialist op dit gebied. We belden met Ivar van der Leij van Campwerk om hier meer over te weten te komen.
Ziegler Brandweertechniek sloot met het Ministerie van Defensie een contract voor de levering van zes offroad motorspuitaanhangwagens. Ook de opbouw en het onderhoud zijn onderdeel van de overeenkomst. Er komen twee verschillende types aanhangwagen die bij verschillende eenheden van Defensie zullen worden ingezet. Basis voor deze aanhangers zijn de offroad bagagetrailers van Campwerk. Dat is nogal bijzonder.
Ivar van der Leij, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt bij Campwerk, is trots op de samenwerking met Ziegler Brandweertechniek en Defensie. Naast dat je er niet zomaar binnenkomt, moet je materiaal ook echt wel van goeden huize komen, zo laat hij ons telefonisch weten. “Campwerk leverde al eerder aan instanties zoals het Duitse THW.”, aldus Ivar. Dat is een soort Duitse civiele burgerberscherming en hulporganisatie bij rampenbestrijding. In Nederland was het eerste wapenfeit de levering van een lichtgewicht trailer voor het Korps Commando Troepen in Roosendaal. Die wisten Campwerk overigens op eigen houtje te vinden.
De offroad trailer die naar Defensie gaat, is de grootste maat in het aanbod van Campwerk. Deze trailer is feitelijk gelijk aan de tenttrailer die kampeerders er kopen. Vooral mensen die een terreinwagen hebben en de gebaande paden willen verlaten zijn naar een offroad-versie op zoek. Ze hangen ze bijvoorbeeld achter een Landrover met een daktent erop. Al verkoopt Campwerk ruimschoots meer reguliere trailers. Die verhouding ligt – aldus Ivar – op zo’n 80% onroad tegen 20% offroad.
Dat Defensie voor bagagetrailers van Campwerk kiest, zegt ook iets over de kwaliteit. De nodige ‘legertechneuten’ hebben namelijk met een kritisch oog gekeken en het goed bevonden. Daarmee maak je bij de gewone kritische klant op een 4×4 beurs natuurlijk ook indruk, is inmiddels de ervaring van Ivar. “Dat Ziegler en Defensie voor ons kiezen, is een mooie opsteker voor ons als bedrijf.
Het is voor Campwerk – zoals gezegd – niet de eerste keer dat het aan Defensie levert. Eerder kreeg ook het Korps Commando Troepen in Roosendaal een offroad-trailer (zie foto boven het artikel). Dit was een project voor het nieuwe terreinvoertuig ATTV Vector. Defensie zocht hiervoor een lichtgewicht trailer. De trailer moet namelijk in een Chinook-helikopter vervoerd kunnen worden. De trailer moest verder beschikken over veel laadvolume en excellente terreineigenschappen bezitten.
En precies dat laatste – de hoge mate van terreinwaardige eigenschappen – is ook deze keer de reden dat Ziegler en Defensie kiezen voor samenwerken met Campwerk. Daarbij komt het hoge laadvolume en de vele aanpassingsmogelijkheden van de offroad-trailers. Zo kan de trailer dankzij de verstelbare dissel zowel door een VW Amarok als door een vrachtauto worden getrokken. Op de beide afbeeldingen bij dit artikel voorbeelden van de pompwagens.
Bij Campwerk kun je als gewone klant terecht voor vouwwagens/tenttrailers, bagagetrailers en daktenten. Bij een vouwwagen is de tent vaak niet afneembaar. Bij een tenttrailer eigenlijk altijd. Een bagagetrailer is zonder tent. De tenttrailer staat bekend als ruimtewonder. Een compacte aanhangwagen achter de auto die op de camping in een mum van tijd transformeert tot een kampeermiddel met een zee aan ruimte. Groot voordeel is dat je de aanhanger de rest van het jaar voor andere dingen kunt gebruiken. Een verhuizing, of het tuinafval bijvoorbeeld. Ook kun je een tenttrailer met een gewoon B-rijbewijs achter je auto hangen. Ook de bagagetrailer is multifunctioneel.
Campwerk heeft verschillende modellen: de Family en de Economy. De eerste kan groeien – met tent en voortent – tot een totaaloppervlak van 23 vierkante meter. Hij is daarmee ideaal voor gezinnen. De tweede is lekker compact. Ze zijn er in een onroad en offroad-versie.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!