Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Een caravan die ongecontroleerd slingert bij iedere hobbel, stevige windvlaag of langsrijdende vrachtwagen; het maakt het rijden met een caravan er niet gemakkelijker op. Gelukkig is er een systeem dat ingrijpt als de aanhanger gaat slingeren: ITBS. En dat is niet het enige voordeel van het Integrated Trailer Brake System.
ITBS is de afkorting van Integrated Trailer Brake System. Eigenlijk heeft het drie functies. Zo is ITBS een anti-slingersysteem, een handig hulpmiddel bij het afdalen in de bergen én zorgt het ervoor dat de caravan bij het achteruitrijden niet blokkeert.
Als een caravan gevaarlijk gaat slingeren moet je de snelheid onmiddellijk verlagen. Remmen dus! Daar komt ITBS om de hoek kijken, want het systeem grijpt automatisch in als de caravan gaat slingeren. Hierdoor stopt de combinatie met slingeren. Ook gaan in dat geval de remlichten werken.
Soms wordt ITBS vergeleken met AL-KO’s ATC (AL-KO Trailer Control). Dat is echter alleen een anti-slingersysteem voor de caravan. Omdat ATC je niet ontzorgt bij het bergaf rijden en niet ontkoppelt bij achteruitrijden, kun je deze twee niet echt met elkaar vergelijken.
Bij het afdalen van bergen boven een bepaald hellingspercentage wordt de mechanische oplooprem van de caravan automatisch ingedrukt. Zelfs als de trekauto op de motor remt. Dit heeft tot gevolg dat de remmen van de caravan zeer heet kunnen worden. Met ITBS is dit te voorkomen, doordat het systeem de oplooprem terugdrukt als je bergaf rijdt.
Dit werkt als volgt: ITBS bestaat kortweg uit een luchtcilinder, een compressor en een besturingsunit. Doordat de besturingsunit signalen van de remmen krijgt, weet ITBS dat er niet wordt geremd. Dan hoort de oplooprem niet geactiveerd te zijn en onderneemt het systeem actie door de oploopkoppeling terug te drukken. De wielen van de caravan kunnen zo vrij draaien en de remmen worden niet heet door continu slepen. Zodra je het rempedaal indrukt, ziet ITBS dat. De cilinder laat de rem los en kan de caravan afremmen. Zo kom je zonder verbrande remmen de bergen af.
Iedere caravanner zal het herkennen: je komt aan bij een benzinestation en je moet onverhoopt toch nog een stukje achteruitrijden. De caravan staat op de rem, want daarvan is net de oplooprem geactiveerd. Met een sterke trekauto trap je dan snel door de rem heen. Er zijn twee oplossingen: even een stukje naar voren rijden om de oplooprem te ‘strekken’ en daarna achteruitrijden. Maar dat is iets dat veel mensen vergeten of simpelweg niet weten. Een eenvoudiger oplossing is ITBS. Het systeem signaleert dat je achteruit wilt rijden en drukt de oplooprem los. Je kunt dan direct achteruitrijden.
Jazeker. ITBS is door middel van een draadloze Remote Control Plug in de auto in en uit te schakelen. Led-lampjes geven de stand van zaken van het systeem aan. Het systeem slaat bovendien alle uitgevoerde acties op, zodat de leverancier deze, indien nodig, kan uitlezen. Als ITBS is uitgeschakeld of als er onverhoopt sprake is van een storing blijft de functie van de mechanische oplooprem gewoon werken.
Triorep uit Scherpenzeel is de fabrikant van dit Nederlandse product. Je kunt ITBS bestellen bij je eigen caravandealer. Triorep zorgt dan voor de inbouw van het systeem. De vanafprijs inclusief montage is 2195 euro. Als je in de toekomst een andere caravan aanschaft kun je ITBS laten overzetten. In de video hierboven vertelt Jos je meer over ITBS.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!