Martine van Kuler
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Lichter, moderner en functioneler. De Adria Altea is dit jaar compleet vernieuwd. Dat bleek een succes, want de caravan won meteen de ANWB-verkiezing ‘Caravan van het Jaar 2023’. Reden voor Campingtrend om een drieluik te maken over de Adria Altea. In deel 2 vertelt importeur Gerard Kuin over de populariteit van de caravan onder de Nederlandse kampeerders.
Dat de vernieuwde Altea door de ANWB is uitgeroepen tot ‘Caravan van het Jaar 2023’ maakt het Sloveense Adria trots. “We zijn blij dat we opnieuw hebben kunnen overtuigen”, vertelde Erna Povh, product manager van fabrikant Adria Mobil in Slovenië, vorige week al.
De onderscheiding is ook goed voor de verkoop van de caravan in Nederland, merkt Gerard Kuin, Caravan Sales Manager Nederland bij Adria Benelux B.V. “We toonden de Altea op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, daar waar ook de award werd uitgereikt, voor het eerst aan het grote publiek. Tijdens de beurs kregen we meteen al veel orders. De Altea was zelfs verantwoordelijk voor bijna de helft van alle verkopen.”
De restyling van de Adria Altea duurde ongeveer anderhalf jaar. Kuin volgde het ontwikkelingsproces op de voet. “Als importeurs zijn we ook een paar keer uitgenodigd om de voortgang te bekijken. Tijdens die bezoeken konden we voorstellen doen voor bepaalde aanpassingen en aangeven wat we belangrijk vinden voor onze eigen markt. Een voorbeeld hiervan is een wand in een van de eerste prototypes. Deze had dezelfde print als het aanrechtblad. Wij vonden dat het interieur hierdoor wel erg druk werd. Het werd meteen in de fabriek verwijderd en vervangen door een wit exemplaar.”
Kuin is van mening dat bij de restyling van de Altea goed is geluisterd naar de wensen van de klant. “Van dealers hoor ik wat de wensen van de klant zijn. Dit betreft vooral het gewicht, het afwerkingsniveau, de functionaliteit en het design. Hier heeft de fabrikant goed naar gekeken bij het vernieuwen van de Altea. Het resultaat is een caravan die een fris en tijdloos interieur heeft, die comfort biedt en aan de buitenzijde een moderne uitstraling heeft. Tel daar de uitstekende wegligging bij op en je begrijpt waarom de Altea zo’n succes heeft.”
Hoewel deze Adria caravan vooral populair is onder gezinnen, de zogeheten actieve gebruikers, ziet Kuin dat er nóg een doelgroep warmloopt voor de Altea. “Dat is de consument die normaal gesproken een caravan uit het hogere segment zou kopen, maar die vanwege de prijsverhogingen van de afgelopen periode terugvalt op een meer betaalbare caravan.” Al met is de vernieuwde Adria Altea dus een caravan om trots op te zijn? “Absoluut. Maar dat geldt eigenlijk voor alle producten van Adria. Als ik in de auto zit en een Adria zie, dan ben ik blij dat ik deel mag uitmaken van dit fantastische merk.”
Meer weten de nieuwe Adria Altea? Lees dan het eerste deel van ons drieluik over de Altea: een interview met Erna Povh, product manager van het Sloveense Adria Mobil.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!