Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Lichter, moderner en functioneler. De Adria Altea is dit jaar compleet vernieuwd. Dat bleek een succes, want de caravan won meteen de ANWB-verkiezing ‘Caravan van het Jaar 2023’. Hoe trots zijn ze bij de Sloveense fabrikant op de Altea? Campingtrend vroeg het een dealer, de importeur en allereerst Erna Povh, Product Manager van fabrikant Adria Mobil in Slovenië.
De vorige generatie van de Adria Altea was in Nederland al behoorlijk succesvol. Hij kwam in 2014 op de markt en werd meteen al uitgeroepen tot ‘Caravan van het Jaar’. Voor modeljaar 2023 onderging de Altea de nodige veranderingen, en die update zorgde opnieuw voor het goud in de ANWB-verkiezing. Met de nieuwe, frissere look en het lichtgewicht chassis is de Sloveense caravan bovendien klaar voor de toekomst.
Adria’s Erna Povh vertelt dat de nieuwe generatie Altea is ontworpen om de consument een nóg betere kampeerervaring te bieden. “Als je dan opnieuw de onderscheiding krijgt, dan kun je alleen maar heel erg blij zijn dat je weer hebt kunnen overtuigen.”
De complete restyling was er niet zomaar, er ging veel onderzoek en overleg aan vooraf. “Een project als dit, van idee tot lancering op de markt, duurt zo’n twaalf tot achttien maanden”, vertelt Erna. “Er zijn veel verschillende teams bij betrokken. Eerst brengen we consumentenervaringen in kaart. Wat waarderen klanten en wat zien zij graag anders? Ook onderzoeken we de marktdynamiek, trends in de branche en de technologische mogelijkheden. Pas dan weet je wat je kunt aanpakken en op welke manier. Bij de nieuwe Altea lag de focus op lichtgewicht materialen en oplossingen, eenvoudige functionaliteiten, een praktische, maar hoogwaardige inrichting en een aantrekkelijke sfeer.”
Dat Adria erin is geslaagd de Altea naar een nóg hoger plan te tillen, bleek in oktober vorig tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. De Altea werd opnieuw ‘Caravan van het Jaar’ en bezoekers stonden te dringen om een kijkje in de vernieuwde caravan van de Sloveense fabrikant te nemen. Erna: “Natuurlijk probeer je altijd bescheiden te blijven als het gaat om de erkenning van de consument. Zeker met de opvolger van een goed geaccepteerd product. Maar ik geloof oprecht dat de Altea de consument een betere ervaring biedt door de lichtere oplossingen met betrekking tot het chassis, de carrosserie en de meubelconstructie, en door de praktische oplossingen die het interieur biedt. Maar ook het moderne en huiselijke gevoel kunnen de consumenten erg waarderen. Zij voelen zich prettig in hun vakantiehuis.”
En Erna zelf? Hoe trots is zij als ze zelf een Altea ziet rijden? “Ik moet toegeven dat ik mijn hoofd draai voor iedere caravan van Adria die ik op de weg zie. Ook die van veertig jaar oud. Ik ben trots op de merkwaarde die we hebben gecreëerd en op de kans die ik krijg om een deel van de reis mee te maken.”
Wil je meer weten over de Adria Altea? Klik dan op onderstaande button. Volgende week op Campingtrend vertelt importeur Gerard Kuin over het succes van de Altea.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!