Lightship L1

Elektrische caravan Lightship L1 brengt kamperen naar een hoger level

Martine van Kuler

Lightship L1. De naam doet vermoeden dat dit weleens een heel bijzondere caravan kan zijn. Nou, dat is het ook. De L1 is de eerste elektrische caravan van het Amerikaanse Lightship. Het reispaleis – want zo mogen we dit fraaie exemplaar echt wel noemen – heeft een eigen elektrische aandrijving. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de actieradius van de auto die de caravan voorttrekt.

Elektrisch rijden is populair, maar caravanbezitters zijn veelal sceptisch. Logisch, want veel elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius als ze een caravan voorttrekken. Het Amerikaanse bedrijf Lightship ziet geen beperkingen, maar mogelijkheden. En dus kwamen de ontwerpers, die eerder in dienst waren van Tesla, Rivian en andere toonaangevende EV-fabrikanten, op de proppen met de Lightship L1. Een aerodynamische caravan met een eigen elektromotor.

Elektrische caravan van Lightship goed voor de actieradius

“Een op de tien Amerikaanse gezinnen bezit een camper of caravan, maar de industrie heeft al tientallen jaren geen innovatie meegemaakt”, zegt Ben Parker, medeoprichter en CEO van Lightship. “Inefficiënte, onbetrouwbare productontwerpen, en afhankelijk van stinkende, luidruchtige, gas- of propaangeneratoren. Ze belemmeren de reiservaring.” Wie hoog van de toren blaast, moet met een oplossing komen en dat is dus Lightship L1.

Deze caravan heeft een eigen elektrische aandrijflijn met een 80 kWh-accu. Tijdens het rijden, draait de elektromotor van de caravan mee, waardoor de trekauto geen extra energie gebruikt. Dus heeft de auto zonder caravan een actieradius van 500 kilometer, dan heeft hij dat ook met de Lightship L1 erachter, aldus de fabrikant. En dat is een flinke prestatie aangezien het reispaleis ruim 8 meter lang en 2,6 meter breed is, en 3400 kilo weegt.

Qua vormgeving is de elektrische caravan op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Na vele uren in een windtunnel te hebben doorgebracht, meent de fabrikant een caravan te hebben ontwikkeld die drie keer zo aerodynamisch is als een vergelijkbaar exemplaar. Tijdens het rijden schuift het bovenste deel van de caravan over het onderste deel, waardoor de luchtweerstand veel lager wordt. Uitgeschoven heeft de caravan een totale hoogte van 3 meter, in rijmodus is hij ongeveer een meter lager.

Op het dak van de Lightship L1 liggen bovendien zonnepanelen om de interne batterij op te laden. Met de 3 kW zonne-energie die zij kunnen opwekken, zou je een week off-grid kunnen kamperen.

Lightship L1
Ingeschoven is de Lightship L1 een aerodynamische caravan.
Lightship L1
Ingeschoven is de Lightship L1 een aerodynamische caravan.
Lightship L1
Uitgeschoven biedt hij een zee van ruimte.
Lightship L1
Uitgeschoven biedt hij een zee van ruimte.

Veel licht in het Lightship

Volgens de fabrikant is ook het interieur van de elektrische caravan ontworpen met de planeet in gedachten. Dit betekent dat de Lightship is voorzien van een duurzame vloer en werkbladen die zijn gemaakt van oceaanafval. Voor de bekleding is tot 70% gerecycled polyester gebruikt.

Opvallend is de hoeveelheid licht die de caravan binnenvalt als gevolg van de grote hoeveelheid ramen rondom. Vanuit elke ruimte kun je naar buiten kijken, zelfs als je onder de luxe regendouche staat heb je zicht op de natuur. Verder is de caravan voorzien van een riante zithoek, een keuken met apparatuur en veel opbergruimte. In de Lightship L1 zou je met vier tot zes personen moeten kunnen overnachten. Zou moeten kunnen inderdaad, want vooralsnog is deze caravan een prototype. De exacte indeling is nog niet bekend.

Lightship L1
Veel licht in de caravan, dankzij de ramen rondom.
Lightship L1
Veel licht in de caravan, dankzij de ramen rondom.

Elektrische caravan met een prijskaartje

Het zal je niet verbazen dat je voor de Lightship L1 diep in de buidel moet tasten. De vanafprijs is volgens de Amerikaanse fabrikant een dikke 118.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 110.000 euro is. Gelukkig kun je nog even sparen, want de elektrische caravan gaat pas eind volgend jaar in productie.

Overigens lijkt het ons niet waarschijnlijk dat er in Nederland een markt is voor de Lightship L1, maar wellicht schudt het ontwerp andere caravanbouwers wakker. Wij zijn benieuwd, zie jij jezelf al kamperen met deze bijzondere caravan? Praat mee op onze Facebook-pagina.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Martine van Kuler

(Eind)redacteur

Het zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!