Wachten op een camper
Kopers van een gangbaar model caravan hoeven dus zeer waarschijnlijk niet te vrezen voor lange wachttijden. Voor mensen die graag een camper willen kopen, is dit nog vaak wel het geval. Dat heeft te maken met de levering van onderdelen en grondstoffen, die is ontstaan door onder meer de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Ook de Fiat Ducato, een geliefd basisvoertuig in de camperbranche, is nog steeds minder goed leverbaar. “Kampeerauto’s blijven een uitdaging”, zegt EHG-directeur Haarman. “Inmiddels komen er gestaag wel modellen vrij, maar de campers zijn er nog niet in overvloed. Campers zijn er in allerlei soorten met verschillende merken chassis’ en diverse motorvariaties. Dat, aangevuld met de overige persoonlijke wensen, maakt dat het wachten erop helaas nog steeds lang duurt. Echter, wie bereid is om water bij de wijn te doen, kan vaak ook sneller met een nieuwe camper op pad.”
De langere wachttijden voor kampeerauto’s gelden ook bij Adria. “Van de campers die wij dit voorjaar krijgen, is 85% al verkocht of bedoeld voor de verhuur. Daar is het moeilijk om iets te vinden. Op dit moment zien we nog niet echt verbetering. We moeten zelfs ons best doen om modellen uit 2022 uit te leveren. Dat geldt voornamelijk voor de campers op Fiat, want met Citroën gaat het beter. Maar wil je dit voorjaar al met een eigen camper rijden, dan is er altijd wel ergens eentje te vinden. Het gaat vooral om specifieke wensen. Als je die hebt, wat vaak het geval is omdat je er veel geld aan uitgeeft, dan moet je nog even geduld hebben. Kwikkers-Van Berkum benadrukt dat zowel de fabrikant als de dealer niets kan doen aan de uitgestelde leveringen van campers. “Als we in de Adria-fabriek chassis binnen krijgen, zetten we alle zeilen bij om campers te bouwen en die zo snel mogelijk op transport te zetten. Maar als een voertuig niet komt, dan houdt het op. Dat komt echt door de oorlog in Oekraïne en de nasleep van corona.”