Luc Schaepkens
Redacteur
De Franse camperbouwer Challenger maakt er een sport van om elk seizoen weer iets bijzonders te presenteren. Voor modeljaar 2022 is dat de Challenger 240 Open Edition. Die heeft achterin een tweede ruimte compleet met eigen buitendeur. Ook nieuw is de Slim-Liner.
Challenger is onderdeel van de Trigano-groep, samen met merken als het Spaanse Benimar en het Italiaanse Mobilvetta. De verkopen van Trigano zitten in de lift. Dat komt deels door het goed draaiende Challenger. Elk seizoen verrast dit Franse campermerk vriend en vijand met iets bijzonders. Dit jaar een halfintegraal met twee van elkaar af te scheiden ruimtes. Voorin en achterin, met elk hun eigen buitendeur.
Het basisvoertuig is de Ford Transit. De halfintegraal met bijzondere indeling is zeven meter lang. De tweede buitendeur biedt vele mogelijkheden. Zo kun je in de vuile kleding na een mountainbiktocht meteen achterin uittrekken. Of je surfpak. Via de badkamer loop je vervolgens naar de woonruimte voorin. De ruimte achterin is groot genoeg om er twee fietsen te kunnen stallen. Het opklapbare rek biedt ruimte voor heel wat spullen.
Tussen het keukenblok en de zithoek een open houten afscheiding. De zithoek is L-vormig en uit te breiden met twee losse hockers. De tafel is elektrisch verstelbaar. Hij is met driehoeken groter te maken. Uiteindelijk is hij groot genoeg om met zeven personen aan te eten. Slapen doe je in het eveneens elektrische hefbed dat boven de zithoek hangt. Dit heeft een bedmaat van 1,6 bij 2 meter. De Challenger 240 Open Edition is er vanaf zo’n 61.000 euro exclusief bpm.
Bij andere merken heten de smalle halfintegralen Van. Anderen vinden dat weer flauwekul, want het is geen buscamper. Bij Challenger noemen ze de slechts 2.,21 meter brede halfintegralen Slim-Liner. Ook deze hebben de Ford Transit als basisvoertuig. Er zijn twee modellen: de S 194 en de S 217. Ze staan vanaf dit najaar bij de dealer en kosten rond de 50.000 euro exclusief bpm. De ene heeft een wegklapbaar tweepersoonsbed achterin. Klap het omhoog en er is plek voor bijvoorbeeld de fietsen. De andere heeft twee enkele bedden in lengterichting. Ook onder de enkele bedden een hoge garage. De Slim-Liner blijft onder de 3500 kilo maximaal totaalgewicht.
Voor een bijzondere camper zit je bij Challenger sowieso goed. Wat dacht je van de X 150?
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!