Luc Schaepkens
Redacteur
Dat Dethleffs veel ervaring heeft met het bouwen van caravans is bekend. Ze doen het namelijk al 90 jaar. Dat Dethleffs sinds 2004 ook buscampers bouwt, is minder bekend. Die werden namelijk als instappers verkocht voor Pössl. De Dethleffs Globetrail is de eerste Dethleffs buscamper onder eigen naam.
Er komen twee indelingen van de Dethleffs Globetrail beschikbaar. In eerste instantie hebben die de Fiat Ducato als basisvoeruig. Later komt er ook een variant op de Citroën Jumper. Die zal daarmee ook goedkoper zijn. De prijslijst begint in Duitsland vooralsnog rond de 47.000 euro. De langere versie zit tegen de 50.000 euro. Dat is exclusief onze bpm.
De indeling van de Dethleffs Globetrail buscamper mag je klassiek noemen. Voorin twee draaibare cabinestoelen – optioneel te voorzien van armleuningen – en een dinnettebank. Daartussen een tafel. In de deuropening van de schuifdeur het keukenblok. Aan de kopse kant de koelkast met een inhoud van 84 liter. Het verschil tussen de Dethleffs Globetrail 6.0 en 6.4 – tevens de lengte in meters – zit hem in het slaapgedeelte achterin. In de 600 DB een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. In de 640 EB in lengterichting twee enkele bedden. De beide enkele bedden zijn op te klappen. Zo ontstaat een middenpad met ruimte voor bijvoorbeeld twee fietsen.
Het interieur doet door zijn houtprint gezellig aan. De tien bovenkasten zorgen voor veel opbergruimte. Ook de badkamer is ruim uitgevallen. Tijdens het douchen zorgt een gordijn ervoor dat wastafel en toilet droog blijven. Het gordijn zit vast met magneten. Het kan daardoor niet aan je gaan plakken als de warmwaterkraan open gaat. De watertank is met een inhoud van 100 liter wel berekend op een douchebeurt. De afvalwatertank kan 90 liter hebben. De ruime badkamer heeft ook een nadeel. Het enkele bed achter de badkamer is maar 1,76 meter lang. Het bed aan de andere kant meet 1,93 meter.
We kunnen de keuze voor het optionele jubileumpakket aanbevelen. Met het ‘Just 90’-pakket voeg je een paar belangrijke zaken toe aan de standaarduitrusting. Zo gaat het maximaal toegestane gewicht van 3300 naar 3500 kilo. Ook zitten er dan mooie lichtmetalen wielen onder. En de anders optionele captainchairs met leuning zijn dan standaard. Ook hangt er een luifel boven de schuifdeur. Die laatste is daarbij ook nog voorzien van een hordeur. Ook airco en cruise control krijg je er met het ‘Just 90’-pakket bij. Doen dus.
Buscampers besloegen in het jaar 2020 32% van de verkoop van alle kampeermiddelen in Europa, laat bedrijfsleider Alexander Leopold van Dethleffs weten. Het is in Duitsland de op één na sterkst groeiende campervorm. In 2020 bedroeg die groei 47% ten opzichte van het jaar ervoor. De trend naar flexibele en compacte campers is al enige jaren te zien. Daarom zal Dethleffs in de loop van dit jaar met nog een compactere camper op de proppen komen. Waarschijnlijk met een Ford als basis. Dat Dethleffs de focus van de caravan naar de camper aan het verplaatsen is, blijkt ook uit de aantallen. Voor het nieuwe seizoen zijn er zeven camperseries. Met de Dethleffs Globetrail buscamper zijn er 74 verschillende indelingen. Bij de caravans is er in vier series keus uit 57 indelingen.
Eerder schreven we over de Just 90-jubileumserie van Dethleffs. Dat artikel lees je hier.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!