Luc Schaepkens
Redacteur
Het Zweedse Kabe ontwikkelt zijn campers gestaag verder. Zo zien we weer diverse nieuwtjes en aanpassingen bij de Kabe campers 2022. Zowel over de vier modellen op Mercedes als die op Fiat Ducato is weer het nodige nieuws te melden.
We lopen de Kabe campers 2022 langs. Te beginnen bij de Kabe Van. De unieke buscamper met alle Kabe-voordelen. Deze is vanaf nu namelijk ook leverbaar met dubbel lucht. Dubbele wielen op de achteras dus. En dat kan heel goed van pas komen. Want daarmee krijg je er zomaar 900 kilo laadvermogen bij. En wil je er bijvoorbeeld een trailer met boot achter hangen of je paard meenemen, dan mag het combinatiegewicht tot 7000 kilo gaan. Misschien niet voor iedereen interessant. Maar er is nu dus een buscamper waarmee het kan. En wat voor een.
De Kabe Van is een bijzondere buscamper. Hij is dan ook niet onopgemerkt gebleven. Voor modeljaar 2022 is de standaarduitvoering wit. Compleet met een wit front en een witte bumper. Optioneel is hij ook leverbaar in het grijs metallic. De ook optionele elektrische Thule-luifel past zich aan de kleur van de Kabe Van aan. Wit voor de witte buscamper, zwart voor de grijze.
“Om het gevoel van licht en ruimte in de Van te versterken, heeft Kabe een panoramaraam in het plafond aangebracht, standaard voor het modeljaar 2022. Het concept omvat verder verduisteringsvoorzieningen en een beklede lichtbalk rondom het plafondraam. Een ander Van-nieuwtje is dat het interieur nu dezelfde matwitte kleur heeft als in de nieuwe Kabe Estate. Ik kan niet anders zeggen dan dat het bijzonder smaakvol is”, zegt Peter Vlaanderen van Kabe.
Kabe heeft nu vier modelseries die zijn gebouwd op Mercedes. Natuurlijk de genoemde Kabe Van buscamper. Dan zijn er de halfgeïntegreerde crossovermodellen – een halfintegraal met een hoger dak – dat is de Royal. Je hebt de integraalserie Crown. Tenslotte is er de uiterst luxueuze Imperial. De kleinere en lichtere Classic – met een lengte van 7,4 meter – staat op de Fiat Ducato. Er zijn drie populaire varianten met verschillende indelingen, als halfgeïntegreerd, crossover en volledig geïntegreerd.
“Al onze campers hebben voor het modeljaar 2021 een grondige designlifting gehad”, vertelt Peter Vlaanderen. “Dit jaar gaan we door met het moderniseren van het interieur van de Royal, de Crown en de Imperial, met ons nieuwe op beton geïnspireerde laminaat op het blad in de badkamer en in de douche van de TDL-modellen. Verder hebben we de wagens voorzien van nieuw ontworpen plafondlampen en lichtbalken, en alle modellen hebben nu een praktische handgreep bij de entree en verlichting die gaat branden bij het openen van de deur van het woongedeelte.”
Als je achter het stuur van de instapserie Classic – op de Fiat Ducato – gaat zitten, zie je meteen wat er nieuw is. Namelijk onder meer een nieuw stuurwiel, een nieuwe versnellingshendel, nieuwe deurpanelen en een draadloze lader voor mobiele apparaten. Verder nieuwe usb-aansluitingen en een 12 volt-lader, een nieuwe beker- en telefoonhouder en een nieuw ontwerp van kleppen en luchtinlaten.
De campers in de Classic-serie (op de foto boven het artikel) hebben nu ook standaard airconditioning in het autogedeelte. Verder is het mogelijk om een veiligheidspakket te kiezen met onder andere een regensensor, rijbaan-assist en adaptieve cruise control.
“Kabe werkt voortdurend aan het verder ontwikkelen van het comfort en de veiligheid in de voertuigen. De systemen in de camper kunnen voorkomen dat een ongeval plaatsvindt. We doen er alles aan om onze campers zo veilig mogelijk te maken in geval er toch een ongeluk zou plaatsvinden”, legt Peter Vlaanderen uit. Voor 2022 wordt bij Kabe campers gebruik gemaakt van een nieuwe constructie van de dinettebank. Hierdoor wordt voorkomen dat het kussen wegglijdt bij een eventuele aanrijding en dat de passagier onder de veiligheidsgordel glijdt. Bovendien is de dinettebank verankerd in het stalen frame rond de watertank waarmee de campers van Kabe zijn uitgerust.
Kabe heeft een voorsprong voor wat betreft maatregelen om de crashveiligheid te vergroten. Dat zit hem niet alleen in de stabiele carrosserie van de camper. Of in de verlijmde constructie. Het zijn ook de verlengde dwarsbalken. En een extra sterke bevestiging op het autogedeelte. Ook zijn er rondom de accu en de watertank stalen frames aangebracht. Die voorkomen dat deze gaan bewegen bij een aanrijding. En er is een tafelblad toegepast dat voor het rijden kan worden weggeklapt.
“In 2022 versterken we onze positie en we kijken uit naar onze ontmoeting met nieuwe en oude klanten in een nieuw offensief camperjaar”, aldus Peter Vlaanderen.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!