De Living Vehicle is een Amerikaanse caravan met balkon

Luc Schaepkens

De Living Vehicle is een op en top Amerikaanse caravan. Dat zie je aan zijn afmetingen, zijn uitrusting en zijn prijs. Hij lijkt zelfs op een Airstream. Het is de ultieme offgrid caravan.

Living Vehicle

Een caravan om in te wonen; een Living Vehicle. We weten niet hoe lang er over de naam is nagedacht, maar het dekt de lading. Deze Amerikaanse caravan is pure luxe. Dat zie je natuurlijk terug in de prijs. De 2021-serie van deze Amerikaanse caravanbouwer heeft een prijskaartje vanaf zo’n 230.000 dollar. Desondanks heeft deze ultieme offgrid caravan aan klanten geen gebrek. Sterker nog, de 2021-serie is compleet uitverkocht. De 2022-serie komt er zelfs aan. In Europa zal je de Living Vehicle in het wild niet tegenkomen. Door zijn breedte van 2,62 meter mag hij hier simpelweg de weg niet op.

Living Vehicle is ultieme offgrid caravan

De bedoeling was altijd al dat je met de Living Vehicle offgrid kon kamperen. Daarbij ben je niet afhankelijk van zaken als een stopcontact of een waterkraan. Zo kan je ook midden in de woestijn staan. De coronapandemie en het afstand houden heeft de behoefte aan deze vorm van kamperen nog versterkt. Daarom is er – samen met accu- en zonnepanelenfabrikant Volta Power Systems – op dit gebied nog een tandje bijgeschakeld. De nieuwe Living Vehicle is de ultieme offgrid caravan geworden. De aluminium tandemasser heeft een energiecapaciteit van 3080 watt. Daarvoor zorgt een dak vol zonnepanelen en een flinke lithium-accu. Je kunt zelfs je elektrische auto inpluggen en opladen. Er is stroom genoeg.

Caravan met trekjes van Airstream

De Living Vehicle lijkt meer op een tiny house dan op een caravan zoals wij die kennen. Hij is Amerikaans groot en luxe. Erin wonen is absoluut geen straf. Door het gebruik van aluminium en de afgeronde hoeken doet hij denken aan de Airstream, dat andere iconische Amerikaanse caravanmerk. Bijzonder is het uitklapbare balkon. Op de plaats van bestemming bouw je er een deels overdekte uitbouw aan. Zo heb je je eigen terras. Een begrijpelijk accessoire als je caravans bouwt in het zonnige Californië.

Drie uitrustingsniveaus

De Living Vehicle is er in drie varianten: de Pro, de Max en de Core. De indeling is gelijk, alleen de uitrusting verschilt. Ze hebben een ruime woonlounge gemeen. Rondom veel ramen voor uitzicht en daglicht. En natuurlijk toegang tot het terras. Van de banken in de woonlounge zijn extra slaapplaatsen te maken. Het is ook mogelijk om optioneel te kiezen voor een hefbed. Standaard zit er een internetrouter en een 42 inch-tv in de Living Vehicle. Dit is uit te breiden met onder meer een surround sound-system. Aansluitend op de woonlounge de goed uitgeruste keuken, een gasfornuis, oven en magnetron om te koken. En natuurlijk de Amerikaanse koelkast met een inhoud van 368 liter.

Interieur ademt luxe

In het midden van deze Amerikaanse caravan zien we de badkamer met een glazen wastafel en zwarte kranen. De grote doucheruimte heeft houten wanden. Door een watertank met 379 liter inhoud kom je niet snel zonder douchewater te zitten. Ook de afvalwatertank is offfgrid met een inhoud van 235 liter op kamperen berekend. Daarnaast heeft het toilet zijn eigen zwart-watertank van nog eens 170 liter.

Helemaal voorin de slaapkamer. Het bed staat links tegen de wand en steekt dwarsgeplaatst de ruimte in. De bedmaat is 1,50 bij 2 meter. Een beamer boven het bed is optioneel. Handig: klap het bed omhoog en er verschijn een bureau compleet met werkblad van 2 meter lang. Tegen de voorwand een grote kledingkast met schuifdeuren. Naast de kast passen de optionele wasmachine en droger.

Zoals gezegd is dit indrukwekkende exemplaar hier niet te koop. De Living Vehicle zou in Europa door zijn breedte niet eens de weg op mogen. Maar we wilden deze op een Airstream lijkende caravan toch graag laten zien.

Specificaties Living Vehicle

LxBxH: 9,96 x 2,62 x 3,65 meter
Lengte opbouw: n.b.
Aantal slaapplaatsen: vanaf 4
Leeggewicht: 5216 kilo
Maximaal gewicht: 7252 kilo
Prijs: Core 195.000 / Max 245.500 / Pro 370.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur