Luc Schaepkens
Redacteur
Zo weinig mogelijk gewicht, zo min mogelijk luchtweerstand. Maar wel de ruimte in het hoekige interieur. De nieuwe opvallende Amerikaanse Polydrop P17A teardrop is speciaal gebouwd voor een elektrische trekauto. Deze kampeertrailer heeft namelijk nauwelijks invloed op de actieradius.
De aerodynamica was een belangrijk ontwikkelpunt van de Polydrop P17A. Zo zit er een speciale bodem onder deze teardrop kampeertrailer met Formule 1 trekjes. Zo weinig mogelijk luchtweerstand was het doel. Het lage gewicht is onder andere te danken aan het chassis van aluminium. Om dit te wapenen tegen sterke temperatuurverschillen is er gekozen voor extra – maar wel lichtgewicht – isolatie.
De slogan van het bedrijf bij deze kampeertrailer is ‘Zero Emission Travel Trailer’. En dus zit er geen gasfles in de Polydrop P17A. Alles in deze kampeertrailer werkt via de huishoudaccu. Verwarming, ventilatie, airco, alles. Daartoe liggen op het dak van deze teardrop zonnepanelen. De 260 Watt opbrengst gaat naar de 2,4 kWh sterke ingebouwde LifePo4 accu. Optioneel kan dat ook 520 Watt en 12 kWh zijn. Zo heb je ook stroom zonder stroompaal. Dat deze teardrop opvalt als je ermee de camping op komt rijden is een understatement. Hij lijkt namelijk meer op een maanvoertuig dan op een caravan.
De zilveren kleur, de hoekige vorm, hij is anders. Zeker als je ook nog eens de vleugeldeur opendoet. Zit normaliter de keuken van een teardrop achter de grote achterklep, de keuken is bij de Polydrop P17A optioneel. Kies je ervoor, dan staat hij langs de zijwand in het midden van het interieur. Kost omgerekend iets meer dan 1500 euro extra. Je krijgt dan een koelbox met een inhoud van 20 liter en een inductiekookveld. Evenals een spoelbak met handbediende kraan. De bedmaat is ruim in deze teardrop, aan opbergruimte geen gebrek. Voor nog eens zo’n 400 euro extra zitten er ook twee bluetoothspeakers ingebouwd in de kast.
De Polydrop P17A is speciaal bedacht om achter een elektrische trekauto te kunnen hangen. Daarbij moest de actieradius – hoe ver je op één acculading kunt rijden – er zo min mogelijk op achteruit gaan. Dat is gelukt. Hang je deze teardrop achter een Tesla Model 3, dan scheelt dat precies 100 kilometer aan actieradius. Kom je met deze Tesla normaal gesproken 500 kilometer ver op één acculading, met de kampeertrailer aan de trekhaak is dat 400 kilometer. Dat heeft het bedrijf getest. Of het klopt kunnen we niet uitproberen. Het is namelijk nog niet bekend of de Polydrop P17A ook naar Europa komt.
Afmeting (lbh): 4,14 x 1,83 x 1,60 meter
Gewicht: 544 kilo
Prijs: omgerekend zo’n 20.590 Euro
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!