Luc Schaepkens
Redacteur
De invoering van de dodehoeksticker voor voertuigen zwaarder dan 3500 kilo heeft nogal wat stof doen opwaaien in camperland. En doet dat nog steeds. Nu gaan er geruchten dat ook Spanje en Duitsland de ongelukken met rechtsafslaand zwaar verkeer willen aanpakken. Hebben we straks ook in deze landen de dodehoeksticker nodig?
In Frankrijk is hij sinds 1 januari van dit jaar verplicht: de dodehoeksticker. Ook op campers, althans als ze zwaarder zijn dan 3500 kilo. Een auto met caravan hoeft ze niet te plakken. De reacties in camperland waren niet mals. Veel camperaars zijn niet blij met de drie kleurrijke stickers op hun doorgaans maagdelijk witte camper. Ook worden vraagtekens gezet bij het nut ervan. Er kwam een speciale campersticker. En er kwam huisvlijt met boeklon. Bekijk hiervoor onze video over dit onderwerp. Ook de zuignap kan uitkomst bieden. Nu zijn er geluiden dat ook Spanje en Duitsland aan de dodehoeksticker willen. Wat weten we tot nu toe?
Enerzijds zijn er sites die melden dat Spanje het Franse voorbeeld gaat volgen. We lezen dat onder meer op Spanjevandaag.nl en op Trucker Appy. De eerstgenoemde site maakt melding van het feit dat de Spaanse verkeersdienst de dodehoeksticker naar Frans voorbeeld wil gaan invoeren. Omdat er nog geen EU-initiatief is op dit vlak nemen de afzonderlijke landen zelf een besluit. Frankrijk loop hierin dus voorop.
De dodehoeksticker moet de kwetsbare verkeersdeelnemer waarschuwen. En wel voor de zogenaamde dode hoeken, de plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet ziet. In 2020 was 80% van de dodelijke verkeersslachtoffers in Spanje binnen de bebouwde kom zogenoemde kwetsbare verkeersdeelnemers. Vooral voetgangers, fietsers en motorrijders. Maar ook de step en de scooter horen in dit rijtje.
Vooralsnog is het aanbrengen van wat in Spanje de ‘Peligro: ángulos muertos’-sticker heet, vrijwillig. En – goed om te weten – wie een Franse sticker heeft hoeft niet ook een Spaanse aan het schappen. Het gaat daarbij naar verluid om voertuigen met de kentekencode M2, M3 en N. Campers worden – ook al naar Frans voorbeeld – niet genoemd. Maar met name de oudere camper heeft op het kenteken N1, inrichting kampeerauto. Het grijze kenteken van een bedrijfsvoertuig dat de basis is van de camper. Pas later kregen alle campers van de RDW de code M1/SA, personenauto/camper.
Vooralsnog lijkt het er dus op dat de sticker vrijwillig is. Dit ook al omdat in de recente nieuwe Spaanse verkeerswet de sticker niet terug te vinden is. De nieuwe verkeerswet zou in januari van dit jaar ingaan. Het had echter allemaal wat meer tijd nodig. Daardoor zijn sommige regels al van kracht, andere nog niet. Een aantal overtredingen worden wel al zwaarder bestraft. Zoals het niet handsfree bellen, het niet dragen van een gordel en het gebruik van radarverklik-apparatuur.
Ook in Duitsland hebben de ongelukken met de dode hoek de aandacht. Toch lijkt Duitsland voorlopig niet voor een sticker te kiezen. Wel worden – nieuwe en al bestaande – technische hulpmiddelen in dit verband nader onderzocht. Duitse verzekeraars stellen dat zo’n 60% van de dodehoekongevallen hiermee voorkomen zouden kunnen worden. Eerdere initiatieven – zoals het vrijwillig plakken van stickers – waren vooral lokaal. Zoals al in 2015 in de stad Duisburg. Ook is er sprake geweest van de invoering van verplicht stapvoets rijden bij het rechtsafslaan voor zwaardere voertuigen. Maar ook die maatregel heeft het wetboek nooit gehaald.
Kortom: voor nu eigenlijk nog niks aan de hand en komt er geen verplichte sticker bij. Of en per wanneer de sticker in Spanje wel verplicht zal worden, is niet bekend. Duitsland lijkt op andere hulpmiddelen in te zetten. De ADAC waarschuwt op haar site wel voor de Toter Winkel. Het wachten is daarmee eigenlijk op gezamenlijke EU-wetgeving in deze. Dit om te voorkomen dat – net als bij de tolheffing – ieder land zijn eigen weg gaat.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!