4250 kg-lobby van belangenorganisaties
Belangenorganisaties lobbyen al langer voor een verhoging van de toegestane maximum massa. Onder meer de ECF (European Caravan Federation), de FICC (Federation Internationale de Camping et de Caravanning), camperclub NKC en de KCI (Nederlandse vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie) zetten zich hier voor in. Zij menen dat een verhoging van 3500 kg naar 4250 kg veel mogelijkheden voor camperaars biedt. Campers als de Hymer Venture S, de Laika Ecovip en de Carthago c-tourer I/T 145 RB LE zijn met de verhoging in de toekomst ook bereikbaar voor bezitters van een B-rijbewijs.
Verzwarende opties
Ook is het door de verhoging van het B-rijbewijs mogelijk om in de camper te kiezen voor opties die het gewicht wat opkrikken. Denk bijvoorbeeld aan een oven, maar ook aan een extra toegangsdeur. Zo heeft de Frankia NEO-i in de standaarduitvoering standaard geen bestuurdersdeur. Hierdoor is het mogelijk om het maximaal totaalgewicht onder de 3500 kg te houden. Met de nieuwe regels lukt het wél om voor de optionele bestuurdersdeur te kiezen, ook al wordt de 3500 kg-grens daarmee overschreden.