Martine van Kuler
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Het nieuws dat het kabinet overweegt het rijden in een benzine- of dieselauto flink duurder te maken zal veel caravanbezitters de wenkbrauwen hebben doen fronsen. Elektrische auto's en caravans zijn immers maar zelden een ideale combinatie. Maar niet getreurd, want de lijst elektrische caravantrekkers groeit gestaag.
Minister Jetten voor Klimaat en Energie overweegt de brandstofprijzen en de aanschafbelasting van benzineauto’s te verhogen om de klimaatdoelen te halen, zo meldde de NOS deze week. Daartegenover zou een lastenverlichting voor kopers van tweedehands elektrische auto’s staan. Het klinkt sympathiek, maar caravanbezitters krabben zich wellicht achter de oren. Want welke elektrische auto kan jouw caravan trekken en heeft een acceptabele actieradius? Gelukkig groeit de lijst met elektrische caravantrekkers snel. ACSI Freelife verdiepte zich in de modellen en de prijzen.
Voor een gemiddelde caravan in beladen toestand heb je toch wel een auto nodig met een geremd trekgewicht van 1500 kilo. Volgens Autoweek komen hiervoor ongeveer vijftig elektrische auto’s in aanmerking. Helaas zijn deze alleen weggelegd voor kampeerders die goed in de slappe was zitten. De goedkoopste elektrische caravantrekker met een geremd trekgewicht van minimaal 1500 kilo is de Smart #1, die een dikke 41.000 euro kost. Deze Smart – ontstaan uit een samenwerking met het Chinese Geely – mag 1600 kilo trekken en heeft een rijbereik van 420 kilometer.
De duurste elektrische caravantrekker is de BMW i7. Hiervoor moet je ruim 140.000 euro neertellen.
Veel van de elektrische caravantrekkers met dat geremd trekgewicht van 1500 kilo kosten rond de 50.000 euro. Denk aan bijvoorbeeld een Polestar 2, Tesla Model Y en een Volvo C40. Ook de ANWB Trekauto van het Jaar 2022 heb je voor de deur als je iets meer dan een halve ton kunt betalen. Deze Hyundai Ioniq 5 kost ruim 51.000 euro. Maar dan heb je ook wel wat. Zo houdt de auto bij het bepalen van de actieradius al rekening met het gewicht van de caravan. Ook het zogeheten vehicle-to-load-systeem, waarmee de vakantieganger stroom voor de caravan kan tappen uit de autoaccu, is slim.
Een elektrische auto is veelal zwaarder dan een benzineauto. Dus als je een elektrische caravantrekker aanschaft is het verstandig te controleren welk rijbewijs je hebt. Met een B-rijbewijs mag je namelijk een combinatie van maximaal 3500 kilo trekken. De massa van een elektrische auto gaat al snel richting de 2000 kilo. Tel daar de inzittenden en een beladen caravan bij op en je komt al snel uit op die 3500 kilo. Is dit bij jou het geval, dan mag je niet met je B-rijbewijs de weg op. Tenzij je caravan minder dan 750 kilo weegt, maar dat is meestal niet het geval. Wil je toch die zwaardere combinatie besturen, dan moet je een BE-rijbewijs halen. De exacte regels kun je nalezen op de website van de Rijksoverheid.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!