Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
Met een ontwikkelingstijd van slechts vier maanden zette Eura Mobil in oktober de eerste prototypen van de Eura Mobil Profila op Mercedes Sprinter neer. Afgelopen vrijdag werd het model in een online persconferentie aan de Europese vakpers getoond.
De Eura Mobil Profila op Mercedes Sprinter valt bij zijn introductie in de populaire zeven meter-klasse. Ook het gewicht van de eerste modellen bevindt zich comfortabel binnen de 3500 kilo-grens.
Vier jaar geleden koos Hymer ervoor om samen met Mercedes de voorwielaangedreven Sprinter voor campers te helpen ontwikkelen. Op dat moment ging het erom een nieuwe standaard voor campers te bereiken. Mercedes staat immers voor hoge kwaliteit en luxe producten. De Mercedes Sprinter is echter ook duurder en alleen daarom was het voor camperfabrikanten niet per se de juiste keuze.
Bij de introductie van de Eura Mobil Profila op Mercedes Sprinter geeft de fabrikant ruiterlijk toe dat de keuze voor Mercedes noodzakelijk is door het gebrek aan Fiat-chassis. Het tekort aan onderdelen en chassis behandelden wij eerder uitgebreid in deze post.
De Eura Mobil Profila op Mercedes Sprinter komt in eerste instantie beschikbaar in de twee meest populaire indelingen: de 696EB en de 676EB. De opbouw is direct vergelijkbaar met de bestaande Eura Mobil Profila 660EB en 695EB op Fiat-chassis.
Door de langere neus van de Mercedes Sprinter neemt de totale lengte van de camper ten opzichte van de Fiat-variant met 13 centimeter toe.
Tevens bieden de Mercedes-modellen een zeven centimeter diepere dubbele bodem en een halve centimeter meer stahoogte, namelijk 1,98 meter. De bedden in de 676 EB zijn 1,95 meter lang. De totale hoogte van de Eura Mobil Profila op Mercedes Sprinter groeide met 10 centimeter tot 2,92 meter.
Om iets van het prijsverschil goed te maken, voorziet Eura Mobil de Profila op de Sprinter van een wat luxere uitrusting. Denk hierbij aan ALDE-verwarming, een AL-KO chassis, de voorbereiding voor een 32 inch televisie en verlichte bovenkasten. Kies je voor een Mondial of Mondial plus-pakket dan ben je tussen de zesduizend en tienduizend euro meer kwijt, maar dan heb je wel een heel complete camper. De prijs van deze Eura Mobil is door de duurdere Mercedes natuurlijk hoger. Voor het basismodel met handgeschakelde 140 pk-motor moet je in Nederland rekenen op een prijsverschil van zo’n 9000 euro (onze schatting). Wij verwachten dat de camper in Nederland net onder de 100.000 euro blijft.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!