Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
De kampeerbranche kampt momenteel met lange wachttijden door een grondstoffentekort. In de hele auto-industrie waren er al te weinig chips en halfgeleiders. Nu dreigt er ook nog een magnesiumtekort. Campingtrend vroeg fabrikanten wat dit grondstoffentekort voor de productie van campers en caravans betekent.
Magnesium is onmisbaar bij het maken van versnellingsbakken, remmen, stoelframes, stuurkolommen, brandstoftanks en delen van de carrosserie. China is leverancier van zo’n 85% van alle magnesium. Het grootste deel komt uit de stad Yulin en daar heerst momenteel een energiecrisis. Daardoor kampen tal van fabrieken met een opgelegde productiebeperking. Van de vijftig magnesiumfabrieken draaien er momenteel nog maar vijftien. En die draaien – om aan de opgelegde beperkingen te voldoen – ook nog eens op halve kracht. Naar verwachting duurt deze situatie zeker tot het einde van dit jaar.
Experts waarschuwen dat de Europese magnesiumvoorraden er eind november al doorheen zullen zijn. Als de toevoer van magnesium stokt, zal de auto-industrie niets anders kunnen dan de productie stopzetten. Dat zou zelfs dit jaar nog kunnen gebeuren, zo is de voorspelling. De wachttijden voor een nieuwe auto waren door de tekorten aan chips en halfgeleiders al verdubbeld of verdrievoudigd, en zullen door het magnesiumtekort alleen maar verder oplopen. Helaas zal dit voor campers – afhankelijk van de levering van basisvoertuigen zoals de Fiat Ducato – niet anders zijn.
Om te weten wat dit grondstoffentekort betekent voor de camper- en caravanproductie, maakte Campingtrend een rondje langs verschillende fabrikanten. Hoe staat het er bij hen voor?
Erwin Hymer Group Nederland
Ron Vermeule, algemeen directeur: “Er zijn op dit moment zoveel onzekerheden waar wij als fabrikant mee te maken hebben, dat er geen enkele voorspelling voor het komende jaar is te doen. Zo is de afgelopen tijd vooral gebleken dat het ‘Just in time’-principe (alles precies op tijd leveren zodat fabrikanten niets hoeven op te slaan, red.) dat bij de fabricage van onze campers en caravans wordt toegepast, niet tegen een pandemie is opgewassen. Daar gaan we vast en zeker lering uit trekken. Ter illustratie, er komen dagelijks zo’n 80 tot 100 vrachtwagens met leveringen aan bij onze fabriek in Bad Waldsee. De goederen gaan direct van de vrachtauto naar de productieband. Als één zo’n levering om wat voor reden dan ook niet doorgaat, kun je je voorstellen wat dat voor de voortgang van die productie betekent. Op dit moment verwacht onze directie in Duitsland dat we zeker tot midden van 2023 hinder ondervinden van het gebrek aan grondstoffen.”
Adria Benelux B.V.
Natasja Kwikkers, Marketing en Sales Operations manager: “De toegenomen vraag naar vrijetijdsvoertuigen en de grote populariteit van onze caravans en campers stelt ons sowieso voor uitdagingen. In Novo Mesto (de Adria-fabriek in Slovenië, red.) zijn we op dit moment druk bezig met het optimaliseren van de capaciteit en het verhogen van de kwaliteit van onze producten. Maar ook in onze bevoorrading loopt het niet zoals we graag zouden zien. Het lastige is dat wij hier geen invloed op kunnen uitoefenen omdat het probleem zich wereldwijd voordoet. We moeten letterlijk roeien met de riemen die we hebben. In sommige gevallen zijn hierdoor leveringen aan eindklanten verschoven. We kunnen alleen maar hopen dat er snel weer voldoende grondstoffen voorhanden zijn. Deze nieuwe tegenslag kan er helaas voor zorgen dat we nog langer in deze situatie blijven en daar heeft vooral de eindconsument én de hele branche last van.”
Knaus Tabbert AG
Stefan Diehl, hoofd Communications/PR: “Deze potentiële tegenvaller komt bovenop de problemen die we als industrie al hebben in onze toeleveringsketen. Er staan momenteel ongeveer 1000 voertuigen op het Knaus Tabbert-terrein in Jandelsbrunn, waarvan op de een of andere manier onderdelen ontbreken. Dit kunnen dakluiken en ramen zijn, maar ook scharnieren of kachels. En vergeet niet dat die voertuigen al verkocht zijn aan onze dealers. Er zijn letterlijk klanten die wachten op de levering van die auto’s. De kosten van grondstoffen als hout en aluminium rijzen de pan uit door deze tekorten. Als Knaus Tabbert zijn we voortdurend op zoek naar grondstoffen voor caravans en campers en kopen in wat voorhanden is. Helaas is het probleem wereldwijd en op dit moment is er niemand die kan voorspellen wanneer het zal worden opgelost.”
Carthago Reisemobilbau
Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing and Customer Service: “Natuurlijk hebben de schaarste aan grondstoffen en de instabiele toeleveringsketens invloed op onze productie. Noodzakelijke planning over meerdere weken is bijna onmogelijk geworden en vereist een hoge mate van flexibiliteit van ons personeelsbestand. Talloze onafgewerkte voertuigen zijn het resultaat, waar onze klanten steeds langer op moeten wachten. En ook voor onze handelspartners (dealers, red.) is de situatie zeer onbevredigend. Enerzijds kent onze manier van op vakantie gaan een ongekende vraag, anderzijds zijn de kassa’s leeg en hebben onze dealers niets te tonen of te verkopen. We proberen de uitdagingen zo goed mogelijk het hoofd te bieden door voortdurend informatie uit te wisselen met onze leveranciers en handelspartners, maar in het ergste geval kunnen we niet voorkomen dat we bestellingen niet kunnen uitvoeren.”
We hopen dat iedereen die een camper of caravan in bestelling heeft staan, zijn kampeermiddel toch snel krijgt geleverd. Uiteindelijk zal dit natuurlijk het geval zijn. Het is aan te raden om tot die tijd nog even te wachten met de verkoop van je vorige camper of caravan. Zoals je ziet is de keten, dus van grondstoffen tot eindproduct en uiteindelijk naar de klant, op verschillende plaatsen onderbroken, hoofdzakelijk als gevolg van de pandemie. De fabrikanten en dealers kunnen daar helemaal niets aan veranderen.
Als er meer nieuws is, lees je dat op Campingtrend.
Onder andere de Financial Times, Autoweek, het AD en ttm.nl vragen aandacht voor dit verhaal.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!