Martine van Kuler
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Tolpoortjes zorgen vaak voor oponthoud. Dat moet anders, vindt de Franse overheid. De dit jaar in gebruik genomen A79 heeft geen slagboom meer en steeds meer Franse tolwegen zullen dit voorbeeld volgen. Betalen doe je dan via een tolbadge of door online registratie van je kenteken.
Ergens heeft het nog wel zijn charme: bij een tolpoortje zoeken naar contant geld om mee te betalen. Al vinden je medeweggebruikers dit waarschijnlijk minder leuk, want achter je groeit de rij met auto’s gestaag. Gebruik je een creditcard, dan ben je al iets sneller voorbij het tolpoortje, maar ook dan veroorzaak je een opstopping. Het snelst door de gare de péage zijn automobilisten die gebruikmaken van een tolbadge. Deze bevestig je achter de voorruit en bij de tolpoort gaat de slagboom automatisch omhoog. De tol wordt dan automatisch afgeschreven. Het passeren van het tolstation gaat op deze manier al best snel, maar het kan nog sneller…
Steeds meer Franse tolwegen gaan werken volgens het free flow-systeem. Dit is een elektronische tolheffing zonder slagbomen die in verschillende landen, waaronder Portugal en Noorwegen, al met succes wordt gebruikt. In Frankrijk lopen er al testen, zoals op de eerder dit jaar in gebruik genomen A79. Maar hoe werkt dit free flow-systeem precies? Eigenlijk is het vrij eenvoudig: koppel je kenteken aan een tolbadge óf registreer je online. Bij het passeren herkennen de detectiepoorten je aan je nummerplaat, waarna de betaling achteraf wordt afgehandeld.
De A79 is niet de enige Franse autosnelweg met automatische tolheffing. Zo is er een free flow-systeem op de A10 in de buurt van Tours, de A837 bij Tonnay Charente en de A4 in Moselle, tussen Metz en Saint-Avold, zo valt te lezen op de Belgische website Autogids.be. Volgend jaar komt daar ook een deel van de A13 tussen Parijs en Normandië bij.
Vakantiegangers die in de nabije toekomst gebruikmaken van deze Franse tolwegen en het allemaal nogal onduidelijk vinden, hoeven niet te wanhopen. Bij betaalautomaten op parkeerterreinen langs de weg kun je nog als vanouds met cash of je bankpas betalen. En denk je, betalen? Ik geef gewoon plankgas! Bezint, eer ge begint, want de boete bedraagt 375 euro. Dit komt bovenop het bedrag aan tol, dat vaak toch al fiks is…
Zelf hebben we nog wel wat vragen over het free flow-systeem op de Franse tolwegen. Waar kun je je bijvoorbeeld registreren als je geen tolbadge wenst aan te schaffen? De Franse snelwegen worden uitgebaat door privé-maatschappijen, zoals SANEF, SAPN, APRR, AREA en Vinci Autoroutes, en dat maakt het lastig. Er is dus niet één website, waarop je je voor alle free flow-tolwegen kunt registeren. Wij hebben hem tenminste nog niet gevonden, maar we zouden Campingtrend niet zijn als we het niet tot op de bodem gaan uitzoeken. Wordt dus vervolgd….
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!