Luc Schaepkens
Redacteur
Camper zijn momenteel razendpopulair en veel mensen willen een gebruikte camper kopen. Er is veel vraag bij een gelijkblijvend aanbod. Dat zorgt voor hogere prijzen én je moet er op tijd bij zijn. Natuurlijk komt er bij zo'n aankoop altijd een beetje geluk kijken. Maar je kunt ook zaken van tevoren uitzoeken. Bijvoorbeeld wat de Duitse keuringsinstantie Tüv in haar tweejaarlijkse rapport te zeggen heeft over de basisvoertuigen van tweedehands campers.
Een camper bestaat uit twee delen, of het nu een integraal, halfintegraal, alkoofcamper of een buscamper is. Er is de camperopbouw. Die kan van bijvoorbeeld Hymer, Adria, Kabe of Malibu zijn. Elke fabrikant heeft zijn eigen opbouwmethode en zijn eigen materialen. Onder die opbouw zit het basisvoertuig. Bij de buscamper natuurlijk meteen te herkennen. Bij de integraal moet je al wat beter kijken. Het meest gebruikt – zo’n 70% van de campers staat erop – is de Fiat Ducato. Die heeft dan ook nog eens de nodige zusjes. De nieuwe Mercedes Sprinter werd in korte tijd erg populair als basisvoertuig. De Volkswagen Crafter en in mindere mate de Iveco Daily worden eveneens gebruikt. Wat zegt de Duitse keuringsinstantie Tüv over de kwaliteit van deze basisvoertuigen? Waar moet je op letten bij aankoop van deze van oorsprong bestelbussen? Wat is handig om te weten bij het kopen van een gebruikte camper?
Aan het lijstje vanFiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Boxer kun je sinds kort ook de Opel Movano toevoegen. Maar die is in het rapport van de Tüv nog niet meegenomen. Zoals gezegd is de Fiat Ducato het meest gebruikte basisvoertuig in de camperindustrie. De Fiat, de Citroën en de Peugeot rollen naast elkaar uit de Sevelfabriek in Italië. Ze scoren over het algemeen goed, zeker als het om niet al te oude bussen gaat. Zaken als roestgevoeligheid, remmen en besturing zijn doorgaans dik in orde. Al zijn er wat verhalen over roestige uitlaten.
Problemen zijn er wel regelmatig bij de ophanging en de vering. Ook kunnen jonge exemplaren last hebben van storingen in de lichtinstallatie en is de handrem onderhoudsgevoelig. Bij exemplaren van 10 jaar of ouder ontstaan er de nodige kwaaltjes. Meer dan bij andere merken zelfs. Van de nog oudere Ducato’s kennen we verhalen over de vijfde versnelling en de slechte afwatering onder de motorkap. De Fiat-motor doet het beter dan de exemplaren van de zustermerken.
De Renault Master – ook onderweg als Opel en Nissan – doet het zeer goed wat betreft zijn solide aandrijving. Er zijn door de jaren heen amper problemen geconstateerd. Ook de schokbrekers, vering, demping en de stuurinrichting zijn vrijwel probleemloos. Oudere exemplaren met veel kilometers vertonen problemen bij de ophanging en de handrem. Verlichtingsproblemen komen verhoudingsgewijs vaak voor bij de Master.
De Volkswagen Crafter scoort 49,1% na negen tot tien jaar op de lijst ‘geen gebreken’. En daarmee mag de Crafter – die sinds 2017 in Polen van de band loopt – zich laten zien. Het huidige model is er sinds 2017 en is gelijk aan de MAN TGE. Dit model doet het beter dan zijn voorganger, al heeft hij regelmatig last van een lekkende oliekeerring. Oudere exemplaren kunnen aan de achterkant wat gaan roesten. Remleidingen willen nog wel eens poreus worden. Andere onderdelen doorstaan de tand des tijds juist weer probleemloos.
De Sprinter heeft een goede naam op het gebied van kwaliteit. Feit is dat je na 10 jaar met de Sprinter niet beter af bent dan met een ander merk, waarvoor je een lagere nieuwprijs betaalt. De Mercedes komt wat kwaaltjes betreft zelfs uit onder het gemiddelde: 47,8 tegenover 52,1%. Na de periode van tien jaar kunnen sommige kwaaltjes zelfs behoorlijk duur uitpakken. Motoren en aandrijving met olie besmeurd, niet functionerende handremmen en slijtage bij sommige onderdelen zijn de meest gehoorde klachten. Motorisch blijven ze doorgaans draaien. Het gaat regelmatig fout in de elektronica.
De Iveco Daily heeft de naam robuust te zijn, met zijn ladderchassis en achterwielaandrijving. Toch laat de Duitse apk een ander beeld zien. Slechts 42% van de Daily’s van 9 tot 10 jaar oud komen in één keer door de Duitse Tüv op die leeftijd. En daarmee scoort hij uit dit rijtje het slechtst. De ophanging van de achteras, de vering en demping veroorzaken de meeste problemen. Ook het dimlicht voor en de achterlichten zijn regelmatig storingsgevoelig. De motor en aandrijving vertonen olielekkages. Jongere Iveco’s hebben minder last van deze kwaaltjes.
Ben je op zoek naar een tweedehands bus of camper? De kans is dus groot dat je bij een Ducato uitkomt. Daar zijn er namelijk simpelweg de meeste van. Voor zelfbouwers is de Fiat heel interessant, want het bed past er in de breedte in. En dat kunnen de andere merken niet zeggen. Algemene tips: laat je roze bril thuis. Neem iemand mee die er verstand van heeft. Maak altijd eerst een (lange) proefrit. Kijk naar het aanslaan van de motor, het motorgeluid en de trekkracht. Remt hij goed, trekt het stuur niet scheef, gaat hij ook bij het remmen rechtuit? Ga op een stille weg eens flink in de remmen.
Neem ook een stukje slecht wegdek mee. Veert het allemaal, geen rare geluiden? Trek de handrem aan en laat de koppeling langzaam opkomen. Slaat de motor meteen af, zo niet, is de koppeling nog goed? Doet alle verlichting het? Hoe staat het met roest? Zijn er deuken of andere beschadigingen? Vaak – niet altijd – kun je aan hoe een bus eruitziet ook al wat zeggen over het onderhoud. Zijn daar papieren van? Wanneer was de laatste beurt? Is de distributieriem op tijd gedaan? Hoe staat hij op zijn banden?
Overweeg je een aankoopkeuring? Wij kunnen CCExpertise.nl van Aveco aanbevelen.
Natuurlijk kun je stellen dat er met een camper heel anders wordt gereden dan met een bestelbus. Niet in de laatste plaats omdat er ook meestal maar één chauffeur achter het stuur zit. Een camper van 10 jaar oud zal er daarom doorgaans anders bijstaan dan een bestelbus van hetzelfde merk. Maar het is wel fijn als het gepleegde onderhoud te controleren is. Er zijn eigenaars die van de eerste beurt tot de laatste bandenwissel alles in een klapper hebben zitten. Dat geeft vertrouwen. Helaas zijn er ook importcampers waarvan niets bekend is over hun vorige leven. Je kunt dan op zoek gaan naar de vorige eigenaar. Of je laat een aankoopkeuring uitvoeren. Want wat de prijs ook is, het is tenslotte geen pakje boter dat je koopt. Bedenk dat de prijzen nu – gezien de nog steeds toenemende vraag – hoog liggen. Verkopers hoeven niet echt hun best te doen om een bus of een camper kwijt te raken.
Zelf een camper bouwen? Lees dan dit artikel.
Wil je een gebruikte camper kopen en het hele Tüv-rapport met alle auto’s bekijken? Het rapport is vanaf begin deze maand voor net geen 5 euro te bestellen via deze link.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!