Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
Het is in iedere kampeergroep een terugkerende vraag, of het nu gaat over de caravan of om de camper: wat is de toekomst? Hoe trekken we de caravan met een elektrische auto? En wanneer komt de elektrische camper? H2 brandstofcel is volgens ons een grote kanshebber. Volkswagen zet grote stappen op dat vlak.
Tesla mag dan ver zijn in de ontwikkeling van de elektrische auto, de accu is nog steeds de bottleneck. Of beter gezegd: het bijladen van die accu, want dat duurt nog te lang. Het gewicht van de huidige accu’s is te hoog.
Elektrisch aangedreven voertuigen zijn wel de toekomst, denken wij. Ze zijn schoon, sterk, hebben een enorm koppel en zijn bijna onderhoudsvrij. Het accupakket is het enige onderdeel van de elektrische auto dat aan behoorlijke slijtage onderhevig is. Het is zwaar, bijladen duurt te lang. En het is aan degradatie onderhevig. Daarnaast is vervangen kostbaar en is een auto met kapotte accu eigenlijk economisch total loss. Verder is ons elektriciteitsnet niet opgewassen tegen het potentiële gebruik van te veel elektrische auto’s. Meer nadelen dan voordelen dus. Een H2 brandstofcel lijkt de oplossing.
Als je dan ook nog bedenkt dat elektriciteit op veel plaatsen in kolen of gasgestookte centrales wordt opgewekt, dan snap je dat er niet echt een toekomst in dit model zit. Het verplaatsen van de energie is erg duur. Het complete elektriciteitsnet moet worden aangepast. Straten opengebroken, nieuwe kabels gelegd. De huidige vorm van elektrisch vervoer is daarom een tussenstap. We leren omgaan met de techniek. Als de uiteindelijke oplossing klaar is, zijn wij er ook klaar voor.
Er wordt gewerkt aan verschillende oplossingen. Want wat nu als we een accu ontwikkelen die de helft weegt en de dubbele energie kan opwekken? Een accu die in vijf minuten kan worden volgeschoten zodat je snel weer verder kan. Of wegen die contactloos de accu bijladen tijdens de rit. Het is al mogelijk in testlaboratoria.
Maar de echte oplossing verwachten wij uit de hoek van H2 of waterstof. Het is een zogenoemde vernieuwbare brandstof die uit water of uit natuurlijk gas wordt gemaakt. Het verschil is blauwe waterstof of groene waterstof. Feitelijk exact hetzelfde product, maar het onttrekken van waterstof uit natuurlijk gas heeft als bijproduct nog koolstof. Dat is daarom minder schoon. Groen waterstof wordt gewonnen uit water waarin elektrolyse wordt toegepast. Daarvoor heb je dan inderdaad elektriciteit nodig. Voor de groene waterstof moet die elektriciteit worden opgewekt op een groene manier.
Met H2 brandstofcel kun je verwarmen en op een compacte manier elektriciteit opwekken. De Duitse Krafwerkgroup ontwikkelt samen met Volkswagen een techniek die ervoor kan zorgen dat je een elektrische auto in 1 minuut kunt voltanken en er daarna 2000 kilometer mee kunt rijden. De techniek weegt minder dan 1/3 van het huidige accupakket van een elektrische auto. Ze zijn overigens niet de eersten; Toyota en Hyundai ontwikkelen al dergelijke vervoersconcepten. Die technologie wijkt echter op cruciale punten af van de Duitse ontwikkeling die sneller en efficiënter lijkt te zijn.
In 2015 liet het bedrijf Kraftwerk de technologie zien die nu aan de basis staat van de voortstuwing van voertuigen. Een compacte brandstofcel waarmee je je telefoon kunt opladen. Ze hebben daarna zeker niet stilgestaan. Met ondersteuning van grote investeerder Volkswagen is er in januari een patentaanvraag gedaan voor een brandstofcel waarmee je voertuigen kunt aandrijven.
De Europese Commissie heeft waterstof een brandstof genoemd waar de prioriteit op zou moeten liggen bij nieuwe ontwikkelingen. De brandstofcel van de Kraftwerkgroup kan in 2026 in de eerste auto’s worden verwacht. Het is dus nog even wachten voor we met onze campers met een H2 brandstofcel door Europa kunnen rijden.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!