Hoe is hij als trekauto? De Audi e-tron 55 Quattro

Luc Schaepkens

Oké, bij een Audi Quattro denk je misschien eerder aan rally rijden dan aan het trekken van een caravan. Met de volledig elektrisch aangedreven Audi e-tron 55 Quattro kun je kiezen: rallywagen of trekauto. Hoe is hij als caravantrekker?

Elektrische vierwielaandrijving

Voor de rallyliefhebbers meteen even een leuk weetje. Deze elektrische Audi heeft 300 kW oftewel 408 pk. Dat is wat je noemt een binnenkomer. Voor deze kracht zorgen twee elektromotoren. De elektrische vierwielaandrijving maakt van deze Audi e-tron 55 Quatro – verkrijgbaar sinds maart 2019 – een sportauto. Of een prima trekauto voor de caravan dus. Voor de klimaatliefhebbers is het misschien belangrijker te vermelden dat je bij een zogenoemd high-power laadpunt binnen 30 minuten de accu voor 80% hebt gevuld. En met die volle accu kom je precies 401 kilometer ver, aldus de opgave van Audi. We lezen elders dat 350 kilometer een meer realistische weergave zou zijn. Dat is zonder caravan wel te verstaan. De e-tron is er ook als sportback. Er is een e-tron Edition en een Business Edition. En verder nog een Business Edition Plus en een S Edition. Op de site van Audi kun je zien wat de verschillen zijn.

Audi e-tron 55 Quatro is een plaatje

De Audi e-tron 55 Quattro is een lust voor het oog. Al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak. Wil je de Audi opladen, dan duw je op het knopje van het tankklepje. Pardon, oplaadklepje. Dat schuift daarna naar beneden. Ben je klaar met laden en trek je de stekker eruit dan schuift het klepje 5 seconden later automatisch weer op zijn plek. Wij houden ervan. Het dashboard is ongeloofllijk strak. Het is opgebouwd uit horizontale lagen. Deze suv heeft 660 liter aan bagageruimte. Dus er past ook heel wat vakantiebagage in deze trekauto. Het top-infotainmentsysteem met navigatie – en 4G wifi – zorgt onderweg voor een muziekje en wijst de weg naar je vakantiebestemming.

Wat kan hij trekken?

Motor Aantal pk / kW Eigen gewicht Toelaatbaar trekgewicht geremd / koppel
Twee elektromotoren 408 / 300 2465 kilo 1800 kilo / 664 nM

Het koppel of draaimoment van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkelt. Dat is belangrijk bij het trekken van een caravan. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters, Nm. Lees hier de uitgebreide uitleg over koppel en vermogen.

Iets vaker laden, E achter B nodig

Een puur elektrische auto als caravantrekker was nog niet zo lang geleden een grap. We schreven er vorig jaar nog over. Het kon namelijk simpelweg niet. Die tijd ligt achter ons. Eerst was er alleen de Tesla Model X als trekauto. Die werd als eerste elektrische auto standaard uitgerust met een trekhaak. Inmiddels is de keus ruimer, waaronder dus deze Audi e-tron 55 Quattro. Natuurlijk zal zijn actieradius afnemen met een caravan aan de trekhaak. Maar in eigen land en in de rest van Europa zijn steeds meer laadpalen te vinden. Dat hoeft dus geen probleem meer te zijn. Wat wel een punt is: deze Audi is zwaar. Zijn leeggewicht is 2465 kilo. Hang je er een caravan achter, dan heb je een BE-rijbewijs nodig. Deze Audi mag een caravan trekken met een gewicht van tot 1800 kilo.

Duur in aanschaf, goedkoop in gebruik

De Audi e-tron 55 Quattro is geen goedkope caravantrekker bij de aanschaf. Maar hij maakt het daarna wel goed. Je hoeft namelijk geen wegenbelasting te betalen. Ook zullen de onderhoudskosten erg laag uitvallen. En de benzineprijzen hoef je natuurlijk ook niet meer bij te houden. Daarbij is het een hele luxe voiture. De lijst met standaard opties is lang. We noemen de luchtvering, de parkeerhulp, de elektrische achterklep en de digitale radio-ontvangst. En het is een snelle auto. Zijn topsnelheid is afgeregeld op 200 kilometer per uur. Al raden we dat bij gebruik als trekauto natuurlijk niet aan. De Audi e-tron 55 Quattro kost iets meer dan 84.000 euro. Er is al een Audi e-tron vanaf 67.705 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur