Luc Schaepkens
Redacteur
De Mazda CX 5 is een populaire trekauto. Het model verscheen in 2012 op de markt. Het is de opvolger van de Mazda Tribute, die in Europa toen al enige tijd niet meer werd geleverd. Hoe bevalt hij als caravantrekker?
De vormen van de Mazda CX 5 zouden – aldus de ontwerper Masashi Nakayama – zijn geïnspireerd op een jachtluipaard. Het is de derde auto in de reeks trekauto’s die we bespreken. Ook deze keer is de trekauto een SUV. Al spreekt men ook over een compacte cross-over. Hoog op de wielen, hoge instap en een grote achterklep. Voor het eerst te zien in 2011 op de toenmalige IAA in Frankfurt. Naast de gewone CX 5 waren er ook een Comfort-, Luxery- en Signature-uitvoering. De Sport Selected is slechts korte tijd leverbaar geweest. De CX 5 is er ook met tweewielaandrijving. Hij heeft dan een 165 pk sterke benzinemotor onder de kap. De vierwielaangedreven exemplaren – altijd prettig als een caravantrekker dat heeft – beschikken over 160 pk. De dieselvarianten hebben 150 of 175 pk. Ook is er een 2.5 benzineversie met 194 pk. Later kwam er een diesel met 184 pk. Na twee jaar – in januari 2014 – kreeg dit model zijn eerste opfrisbeurt.
Zoek je op internet naar gebruikerservaringen, dan zijn die zonder uitzondering positief. Zo lezen we over probleemloze kilometers, een alleszins aanvaardbaar brandstofgebruik – ook als caravantrekker – en veel ruimte. Daarom zijn bezitters doorgaans uitermate tevreden over deze Mazda CX 5 als trekauto. Hij heeft – afhankelijk van de uitvoering – 1800 tot 2000 kilo trekgewicht. Wat hem geschikt maakt als caravantrekker. Caravanrijders spreken van een stabiele wegligging. Toch lezen we ook dat hij koppel tekort komt als caravantrekker. Dit in vergelijking met eerdere auto’s van gebruikers. Ook het ontbreken van een turbo komt in de reviews in dit verband voorbij. Op tijd terugschakelen bij het nemen van een berg lijkt de remedie. Het aangegeven verbruik met caravan loopt uiteen van 1 op 7 tot aan 1 op 10. Zijn top zonder caravan ligt tussen de 188 en 208 kilometer per uur.
Motor | Aantal pk/kw | Eigen gewicht | Toelaatbaar trekgewicht geremd / koppel |
2.0 benzine | 165 / 121 | 1285 kilo | 1800 kilo / 213 Nm |
2.5 benzine | 194 / 143 | 1415 kilo | 1800 kilo / 258 Nm |
2.2 diesel | 150 / 110 | 1440 kilo | 1800 kilo / 380 Nm |
2.2 diesel | 184 / 140 | 1649 kilo | 2100 kilo / 445 Nm |
* Het koppel of draaimoment van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkelt. Dat is belangrijk bij het trekken van een caravan. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters, Nm. Lees hier de uitgebreide uitleg over koppel en vermogen.
Zo betrouwbaar als je maar kan verwachten van een Japanner, aldus de ANWB. Het enige bekende euvel is een slecht massacontact tussen de accu en de carrosserie. Het kan zelfs losraken. Maar dit is snel en kosteloos te herstellen. Kijken we op de site van Mazda Nederland, dan zien we dat de Mazda CX 5 te koop is vanaf 36.390 euro. Op Marktplaats komen 537 resultaten te voorschijn als we zoeken naar deze caravantrekker. De eerste is een exemplaar uit 2014. Deze vierwielaangedreven Mazda op benzine heeft slechts 37.791 kilometer op de klok staan. Hij is voorzien van onder meer lederen bekleding en een automaat. Hij kost 21.395 euro. Voor een zwarte diesel uit 2012 ben je 9.950 euro kwijt. Er zijn overigens verhoudingsgewijs erg weinig diesels van deze Mazda te koop.
Op zoek naar een caravantrekker? Eerder schreven we over de VW Tiguan en de Subaru Forester als trekauto.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!