Hoe is hij als trekauto? De Skoda Kamiq

Luc Schaepkens

Skoda blijft in ons land – met dank aan aan goede reclamecampagne – de auto van de slimme keus. Want waarom een dure auto als je voor weinig geld een even goede en complete Skoda kunt kopen? Is de Skoda Kamiq ook een goede caravantrekker?

Skoda Kamiq

De Skoda Kamiq – leverbaar sinds 2018 – is een kleine suv. Hij staat hoog op de wielen. Iets wat vooral voor de instap prettig kan zijn. Als we de Skoda Kamiq vergelijken met andere suvs, valt op dat hij een hoog laadvermogen en een behoorlijke trekkracht heeft. Dat komt op vakantie als trekauto natuurlijk goed van pas. Onder de motorkap ligt – bij de 1.5 TSI – een 1.5 benzinemotor. Dat klinkt misschien niet al te krachtig, maar dat is het wel. Deze motor levert namelijk een mooie 150 pk. Je hangt er zonder problemen een caravan met een gewicht tot aan 1250 kilo achter. De Skoda Kamiq is er ook als 1.0 TSI met een 110 pk sterke drie cilinder. Ook te gebruiken als caravantrekker. Want daar kan zonder problemen een caravan van maximaal 1200 kilo achter (aldus de fabrikant).

Skoda Kamiq prima caravantrekker

De 1.0 liter driecilinder blijkt – als er een caravan aan de trekhaak zit – verrassend veel trekkracht te hebben. Dat is natuurlijk een voorwaarde om als trekauto geen modderfiguur te slaan. Advies is wel om hem een beetje op toeren te rijden. De zeventraps automaat – er is ook een handgeschakelde versie met zes versnellingen – heeft namelijk de neiging snel door te schakelen. Rij je in de zevende versnelling, dan kom je onder de 2.000 toeren. Dat is niet aan te raden. Zeker in de bergen is extra terugschakelen met deze caravantrekker dus goed. En doorschakelen tot aan de vijfde versnelling is voldoende. Dan heb je aan deze Skoda Kamiq een prima en stabiele caravantrekker. Dwars door de Zwitserse bergen met een caravan is dus geen probleem.

De Skoda heeft aan boord de nodige assist-systemen die bijdragen aan een comfortabele rit. Daarbij is deze auto onder normale omstandigheden ook nog eens heel zuinig. Het gemiddelde gebruik van de 1.5 TSI – zonder caravan – ligt rond de 1 op 17. De Kamiq heeft in de eigen familie de Volkswagen T-cross en de Seat Arona als concurrent. Hoewel technisch identiek – dezelfde bodemplaat – is hij niet hetzelfde met alleen een ander typeplaatje. Zo is hij bijvoorbeeld 10 centimeter langer dan de Seat. En hij heeft een langere wielbasis dan de andere twee. De bagageruimte heeft een inhoud van 400 liter. Niet echt spectaculair, wel voldoende. De vering is prettig stug, ook een voordeel als trekauto.

Wat kan hij trekken?

Motor Aantal pk/kW Eigen gewicht Toelaatbaar trekgewicht geremd / koppel
1.0 TSI 110 / 81 1221 kilo 1200 kilo / 200 Nm
1.0 TSI
DSG automaat
110 / 81 1221 kilo 1200 kilo / 200 Nm
1.5 TSI 150 / 110 1221 kilo 1250 kilo / 250 Nm
* Het koppel of draaimoment van een auto geeft aan hoeveel kracht de motor, bij een bepaald toerental ontwikkelt. Dat is belangrijk bij het trekken van een caravan. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters, Nm. Lees hier de uitgebreide uitleg over koppel en vermogen.

Leuke en handige details

De Skoda heeft een paar leuke en handige details. Zo zit er in het tankklepje een ruitenkrabber en in het portier een paraplu verstopt. De dop van het tankje van de ruitensproeier is omgedraaid een handige trechter bij het bijvullen. En het lampje in de bagageruimte is ook te gebruiken als zaklampje. Niet allemaal standaard, wel allemaal leuk. De naam Kamiq komt uit de taal van het volk Inuit. Ze leven in Canada en Groenland. Kamiq wil zoveel zeggen als tweede huid. Een wegklapbare trekhaak – handig als je hem als trekauto gaat gebruiken – kost af-fabriek 700 euro extra. De kleinste suv van Skoda – Skoda noemt hem zelf de stedelijke suv – is er in vijf verschillende uitvoeringen, van de Active tot de Business Edition. Hij is er vanaf 23.990 euro.

Naar de site van Skoda.nl.

Eerder bekeken we de Volkswagen Tiguan, de Mazda CX5 en de Subaru Forester.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur