Is de fifth wheel iets voor jou?

Luc Schaepkens

De fifth wheel of in goed Nederlands een woon-oplegger. Is het een caravan? Is het een camper? Maakt het je niet uit dan kan het voor beiden een alternatief zijn. Je hebt in ieder geval lekker de ruimte.

De trekauto

Voor een fifth wheel heb je niks aan de doorsnee trekhaak. Ook niet aan de doorsnee trekauto overigens. Je hebt een pick-up nodig of een busje met open laadbak. Voordeel is dat de vloer met daarin de koppeling voor de oplegger vlak blijft. Je kunt hem dus ook als werkbus of, met een dubbele cabine, als gewone auto blijven of gaan gebruiken. Of voor je werk een andere aanhanger gebruiken. Het is redelijk flexibel. Op de trekauto naar keuze komt een hulpframe waarin de koppeling ligt. Vaak worden Amerikaanse pick-ups als de Dodge Ram of Ford F gebruikt. De 400 pk hebben geen enkele moeite met de last. Maar ook Toyota’s, Nissans, Isuzu”s, of Iveco’s en Mercedes Sprinters met minder pk’s worden als trekauto gebruikt. Je moet natuurlijk wel even rekening houden met gewichten en trekkend vermogen. Ook is het per 1 juli van dit jaar zo, dat alle zitplaatsen qua gewicht worden afgetrokken van het netto laadvermogen. Veel informatie hierover en over een eventuele ombouw is in huis bij Fifth Wheel Europe in Emmeloord.

De woon-oplegger

Neem de Celtic Rambler, die niet Amerikaans is maar Brits. We zeggen het maar meteen eerlijk. Je legt 650 kilo op de auto. De oplegger zelf weegt leeg al 3200 kilo. En het mogen er zelfs 4300 maximaal worden. Je hebt dan wel ook de standaard 233 liter(!) watertank aan boord. Deze fifth wheeler is 8,50 meter lang. Daarvan liggen twee meter achterop de auto. En dat scheelt bij het manouvreren. Slaapkamer en bad zijn ook onderweg te gebruiken. De woonkamer schuift, eenmaal op de plek van bestemming, nog een stuk de breedte in. Want natuurlijk ontbreekt de slide-out ook hier niet. En al evenmin verwonderlijk zet het geheel zichzelf volautomatisch waterpas. Voor wie hoge eisen stelt is de Celtic Rambler wellicht een mooi alternatief voor een grote camper of caravan. Zeker als je een luxe auto ter plekke als voordeel ziet. De afwerking en kwaliteit staan in ieder geval op een hoog niveau. Hij is in Duitsland te koop, bij Büsching, voor een prijs van zo’n € 49000,-. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kant en klare oplegger en zelf de inrichting verzorgen. Zo kun je bij Fift Wheel Europe terecht voor een lege oplegger met de afmetingen 8 x 2.20 x 2.40 meter. Aan iedere kant zit er een slide-out aan. De inrichting bouw je er vervolgens zelf in.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur