Martine van der Klauw
(Eind)redacteurHet zonnetje dat door het tentdoek schijnt, het geluid van zingende vogels, in de buitenlucht ontbijten met verse croissantjes. Daarom houd ik zo van kamperen!
Ga jij deze zomer met je elektrische auto naar het buitenland, maar heb je last van laadstress? Energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan zocht uit welke Europese vakantielanden goed elektrisch begaanbaar zijn. Overweeg je een vakantie in Spanje of Portugal? Think again...
Inmiddels rijden er zo’n 350.000 elektrische auto’s rond in Nederland. Een flink aantal zal deze zomer worden gebruikt voor een buitenlandse vakantie. Nederland is elektrisch goed begaanbaar, maar hoe zit dat met andere Europese landen? Wat is de gemiddelde afstand tot een snellader en hoeveel laadpunten zijn er überhaupt. Energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan zocht het uit. Het gebruikte daarvoor onder meer de recente cijfers van de European Alternative Fuels Observatory, het belangrijkste referentieportaal van de Europese Commissie voor alternatieve brandstoffen, infrastructuur en voertuigen.
De basis voor het onderzoek van Zonneplan was de gemiddelde afstand tot een snellader per land. Dat getal geeft echter al gauw een vertekend beeld, want dit zegt iets over het aantal laadpunten. Een land als Duitsland beschikt over grote laadstations met soms wel twintig laadpunten kent, terwijl je in andere landen blij mag zijn als je er ergens twee treft. Daarnaast zegt een gemiddelde alleen iets wanneer het aantal laadpunten evenredig over het land verdeeld is en dat is vrijwel in geen enkel land het geval. Met deze factoren in het achterhoofd heeft Zonneplan voor elk EU-land en Groot-Brittannië een reisadvies voor elektrisch rijden samengesteld.
Frankrijk is al jarenlang een populair vakantieland, maar voor eigenaren van een elektrisch voertuig was het niet de beste bestemming. Niet zelden stonden er ellenlange rijen bij laadpalen en bovendien waren ze nogal vaak defect. Francofielen met een elektrische auto kunnen echter opgelucht ademhalen, want het tij lijkt gekeerd. Het aantal snelladers is het afgelopen jaar met 159 procent toegenomen. Zeker op de Route du Soleil is de kans dat je met een lege accu komt te staan een stuk kleiner.
Heel wat minder rooskleurig is de situatie in Spanje en Portugal. Op papier is het aanbod in deze landen prima. Sterker nog: in Portugal is de gemiddelde afstand tot een snellader zelfs vergelijkbaar met Nederland. Toch zit er een addertje onder het gras. “Voor deze landen geldt in het bijzonder dat het aanbod van laadstations lang niet overal gelijk is. In Portugal vind je ze met name rondom Lissabon en Porto, terwijl ze landinwaarts en richting het zuiden eerder een zeldzaamheid zijn,” waarschuwt Frank Breukelman van Zonneplan.
Daarnaast accepteren deze landen nauwelijks buitenlandse laadpassen. Dat maakt dat het in de praktijk bruikbare aanbod nogal verschilt van het aanbod dat overzichtskaarten en apps tonen.
Een land dat er uitspringt is Slovenië. De route ernaartoe, via Duitsland en Oostenrijk, is goed te doen, maar ook in Slovenië zelf is laden vaak geen probleem. Bijna negen op de tien laadpunten zijn weliswaar ‘gewone’ AC-laders, maar dat hoeft in zo’n klein land geen probleem te zijn.
Ook Kroatië en de Scandinavische landen zijn volgens Zonneplan goede bestemmingen als je met een elektrische auto op vakantie gaat.
Ben je benieuwd naar EV-reisadvies van Zonneplan voor het vakantieland van jouw keuze? Je ziet het in een opslag op de overzichtskaart hierboven. Wil je meer weten over de laadpaalleverancier? Klink dan op onderstaande button. En via deze link kom je bij ons artikel over elektrische auto’s die geschikt zijn als caravantrekker.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!