Luc Schaepkens
Redacteur
Mepal viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. Het servies van dit merk is bij veel mensen bekend en inmiddels een klassieker. Ondanks het 70-jarig bestaan is Mepal nog steeds springlevend en helemaal bij de tijd.
Mepal, dat was toch dat servies dat je ouders in hun caravan hadden? Met van die mooie retrokleurtjes? Jazeker! Mepal gaat namelijk al 70 jaar lang met iedereen mee op reis. Het merk heeft een rijke historie én is momenteel springlevend. De producten van Mepal zijn slim, handig en innovatief voor thuis én onderweg. Je kunt ze dan ook heel goed meenemen naar de camping. Goed doordachte oplossingen, een functionele en tijdloze uitstraling en een eigentijds design. En nog steeds made in de Achterhoek. Vanuit Lochem gaan de producten de hele wereld over. Duitsland en de Benelux zijn de belangrijkste markten. De omzet van Mepal kwam in 2019 uit op ruim 40 miljoen euro.
Mepal staat op het punt de producten voor 2021 te presenteren. Er zit nog steeds groei in het bedrijf. De huidige locatie werd daardoor te krap. In juli is begonnen met de uitbreiding. Er komen 15.000 vierkante meter bij. De assemblage en magazijncapaciteit worden daarmee bijna twee keer zo groot. Investeringen vinden plaats in de opslag – die een upgrade krijgt – en in handlingsystemen en geautomatiseerde ondersteuning van de magazijnprocessen. Daarmee is het bedrijf – waar momenteel 130 mensen werken – weer klaar voor de toekomst.
In alle opzichten is 2020 een bijzonder jubileumjaar voor Mepal. Het lijkt erop dat tijdens de coronalockdown iedereen zijn keukenkastjes ging opruimen. Dit leidt – tot op de dag van vandaag – tot topdrukte bij Mepal. De bewaardozen, lunchboxen en serviezen van Mepal zijn momenteel niet aan te slepen. De verwachting is daarom dat 2020 het meest succesvolle jaar ooit voor het bedrijf gaat worden. De Deense oprichter Egon Wolff – hij begon in 1950 – kan trots zijn.
Boek: Mepal Vanzelfsprekend Bijzonder
Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum schreef auteur Mark Zegeling een boek over de geschiedenis van Mepal. De ontwikkeling van het merk en de mensen achter de ontwerpen. ‘Mepal Vanzelfsprekend Bijzonder’ leest als een tijdreis. Voortgedreven door een drang tot vernieuwing met een pioniersgeest. “Het is fascinerend om te zien hoe het merk Mepal zich heeft ontwikkeld, met producten die soms al generaties lang meegaan en alleen al daardoor voor mensen van betekenis zijn geworden. De producten zijn vaak zo vanzelfsprekend in het alledaags gebruik, dat je er nauwelijks bij stilstaat hoe bijzonder ze zijn”, aldus Zegeling.
Bekijk hier de tijdloze Mepal-producten.
Je Mepal-servies gemakkelijk schoon maken? Lees hier onze tip.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!