Nieuw en elektrisch: VW-kampeerbus Flowcamper Frieda Volt

Marije Onderwaater

Frieda Volt, alleen om die naam zou je deze nieuwe elektrische VW-kampeerbus van Flowcamper al aanschaffen. Daarnaast is het initiatief prijzenswaardig: een elektrische VW-kampeerbus op de markt zetten, nog vóór Volkswagen dat zelf doet. Hiervoor werkt Flowcamper samen met start-up bedrijf NAEXT. De Flowcamper Frieda Volt is gebaseerd op de al bestaande kampeerbussen van de camperbouwer uit de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Elektrische kampeerbus

Wie zijn zinnen heeft gezet op een elektrische Volkswagen-kampeerbus moet nog even geduld hebben. Volkswagen heeft de ID. California weliswaar aangekondigd, maar mikt vooralsnog pas op 2025. Zo lang wilde Flowcamper niet op de e.Bulli wachten. Het bedrijf sloeg daarom de handen ineen met NAEXT, een Duitse start-up die bedrijfswagens en multivans met een benzine- of dieselmotor kan voorzien van een elektromotor. En dat is precies wat bij de Frieda Volt ook is gebeurd. “Wij elektrificeren de bus”, roept Flowcamper zelf.

Dag verbrandingsmotor, hallo elektromotor!

Flowcamper bouwt kampeerbussen op de VW T5, T6 en de Mercedes Vito. Frieda is een van de al bestaande modellen. Door de verbrandingsmotor te verruilen voor een elektromotor en een accu van 70 kWh onder de bus te plaatsen, ontstaat opeens een elektrische VW-kampeerbus: Frieda Volt.

De actieradius van de Flowcamper Frieda Volt zal neerkomen op zo’n driehonderd kilometer. Dat maakt deze elektrische kampeerbus niet bepaald een kilometervreter. Maar voor wie liever rustig reist en alle tijd heeft om op te laden, is dit misschien geen probleem. De laadaansluiting is overigens te vinden achter het Volkswagen-embleem voorop de bus. Opladen op de camping is ook mogelijk met een CEE-stekker.

Frieda Volt trillingsarm

Het Duitse magazine Promobil mocht Frieda Volt al uitgebreid testen. “Al na een paar meter merkt u nauwelijks dat u in een e-van rijdt. Het voelt als een goed afgestelde, trillingsarme dieselmotor”, staat in het artikel te lezen. Ook weet Promobil te melden dat Flowcamper zonnepanelen voor de Frieda Volt gaat aanbieden.

Voor Frieda Volt sloegen Flowcamper en NAEXT de handen ineen.
Voor Frieda Volt sloegen Flowcamper en NAEXT de handen ineen.

Flowcamper

Flowcamper zelf doet nog redelijk geheimzinnig over de elektrische VW-kampeerbus. Foto’s zijn beschikbaar, maar veel specificaties zijn nog niet naar buiten gekomen. Over de prijs wilde Flowcamper tegenover Promobil wel al wat loslaten. Die zal waarschijnlijk tussen de 55.000 en 65.000 euro (Duitse prijs en zonder bpm) komen te liggen. Wanneer er meer bekend is, laten we je dat natuurlijk weten.

Transformatie op video

Wil je meer weten over NAEXT en de transformatie van verbrandingsmotor naar elektromotor? Check dan deze video.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Marije Onderwaater

(Eind)redacteur

I love slapen onder een tentdoek! Met mijn vriend en onze zoons van 12 en 15 jaar ga ik graag op pad met onze Campooz Fat Freddy tenttrailer. Het liefst naar een zonnig land! Stiekem vind ik met een camper op pad gaan trouwens ook héél leuk! Dat tentdoek denk ik er dan wel even bij…