Jos Mark
Eigenaar CampingtrendJos kampeert van jongs af aan. Tegenwoordig met echtgenote Ineke en hond Noa in een camper Carthago C-Tourer 145 RB LE.
Problemen met de levering van het Fiat-chassis drijven camperbouwers in de armen van de concurrentie. LMC speelt hierop in en bouwt de nieuwe LMC Innovan 560 op basis van een Ford Transit.
Het mag duidelijk zijn: Fiat is momenteel geen betrouwbare partner voor de campermarkt. De Italianen hebben naast de chiptekorten een groot contingent aan Ducato’s aan Amazon toegezegd. Dat zijn per jaar 5500 wagens die minder beschikbaar komen voor de campermarkt. Dat fabrikanten minder chassis krijgen toegewezen, leidt daarmee onvermijdelijk tot keuzes die ten koste van Fiat gaan.
De oplopende en vooral onbetrouwbare levering vanuit Fiat beperken de camperfabrikanten. Zij bevinden zich in de lastigste situatie ooit. De vraag loopt op, de productie kan niet op topsnelheid draaien door Covid-19 én op de productieplaatsen missen cruciale onderdelen, zoals het chassis. Dan moet je als camperfabrikant reageren, want stilstaan kan zomaar het einde van je fabriek betekenen. Er moeten dus oplossingen komen.
In die zin is de beslissing om de LMC Innovan 560 buscamper op basis van een Ford Transit te gaan bouwen geheel terecht. Maar het is niet per se de beste keuze. Fiat is niet voor niets al jaren het meest verkochte camperchassis. De Ducato is vooral breder en vaak langer langer dan de concurrenten. Daarnaast is de Fiat Ducato een relatief goedkope basis. Last but not least weet iedereen de weg op die Fiat-basis.
Bij Fiat zijn er de 500, 540, 600 en 640 bussen. Deze Ford Transit heet 560, maar is in werkelijkheid 600 centimeter lang. De grootste uitdaging is de breedte van de bus. De Ford Transit is namelijk negen centimeter smaller dan de Ducato. De maximale lengte van een bed in de breedte van de Ford is daarom slechts 1,88 meter. Voor velen is dat voldoende, maar lang niet iedereen kan met een bed van die lengte uit de voeten. LMC is er nog niet uit of er ‘oren’ aan de bus komen. Met een bult in de zijwand zouden namelijk nog een paar kostbare centimeters gewonnen kunnen worden. Wel is de LMC Innovan 590 door het verhoogde dak van de Ford hoger. LMC bereikt een stahoogte van 2 meter.
Een ander nadeel van de smalle bus is de doorloop. Het keukenblok is nu uit drie verschillende – steeds smallere – elementen opgebouwd om maar zoveel mogelijk bewegingsruimte over te houden. Zoals het blok er nu uitziet, lijkt het niet erg handig. Relativerend, we moeten niet vergeten dat we aan het kamperen zijn.
Een prijs van de nieuwe LMC Innovan 560 is nog niet bekend, maar men denkt eraan om dezelfde prijs aan te houden als de Innovan 600 op Fiat. Neem een kijkje op de website van LMC.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!