Luc Schaepkens
Redacteur
De NKC heeft vandaag de Kampeerauto van het Jaar 2021 bekendgemaakt. Er zijn drie winnaars, in de categorie buscamper, halfintegraal en integraal.
Bij de buscampers wint een bus met een lange naam: de Malibu First Class Two Rooms. Deze is afkomstig uit de stal van Carthago. Dat two rooms slaat terug op de indeling. Die maakt het namelijk mogelijk om de woonruimte helemaal af te scheiden van de slaap- en badkamer. Een tweekamer-buscamper zogezegd. Ook innovatief: de koelkast is zo geplaatst dat deze nu ook van buitenaf bereikbaar is. De Malibu wint met zijn innovatieve indeling de titel NKC Kampeerauto van het Jaar 2021.
We schreven eerder over deze Malibu-buscamper: “Deze buscampers hebben een uniek tweekamer-interieur. Dat bereik je door de badkamerdeur dwars te zetten. Je hebt dan achterin de bad- en slaapkamer. Voorin het zitgedeelte en de keuken. Voor als je op je gemak wilt douchen en omkleden, dan kan de schuifdeur gewoon openblijven. De naam van dit concept is ‘First Class – Two Rooms’. Een erg open indeling waardoor er veel ruimtegevoel ontstaat. Je kijkt van voor tot helemaal achter.” Lees meer over deze bijzondere buscamper in dit artikel.
Bij de halfintegralen gaat de Adria Matrix 670 DL Plus (foto boven het artikel) er met de hoofdprijs vandoor. Adria gaf zijn halfintegraal Matrix een complete make-over. Daarbij werd het wooncomfort naar een hoger niveau getild. Ook het gebruiksgemak en de techniek werden niet vergeten. We zien aan de buitenkant vooral een nieuwe achterkant. En een nieuwe kap boven de voorruit, compleet met panoramaraam. Binnen valt een nieuw keukenblok met terugwijkende vormgeving op. Je kijkt in de camper van voor tot achter. Dat geeft veel ruimtelijkheid. De jury was ervan onder de indruk. Dat brengt Adria de titel NKC Kampeerauto van het Jaar 2021.
We schreven eerder over de Adria Matrix 670 DL Plus: “Adria ontwikkelde de nieuwe generatie van de Matrix compleet opnieuw. Van een nieuwe achterkant tot aan een keukenblok met een terugwijkende vorm. Opvallen doet de nieuwe kap met panoramaraam boven de cabine. De camper oogt daardoor slank. De nieuw ontworpen achterkant heeft strakke smalle led-achterlichten. Die zagen we ook al bij de nieuwe Adora-caravan. De Matrix is gebouwd volgens de Comprex-opbouwmethode van Adria.” Lees hier het hele artikel over deze nieuwe generatie Adria Matrix.
De iSmove 6.9E van Niesmann+Bischoff wint de prijs in de categorie integralen. En dat kon ook haast niet anders. Want dit is niet alleen een hele opmerkelijke integraal; hij is ook ontzettend innovatief. Hij heeft meer ruimte en laadvermogen dan welke integraal dan ook in deze klasse. Je kunt hem gewoon met een B-rijbewijs besturen. Maar dan kan er toch ook nog voldoende bagage mee. Los daarvan is het ook nog eens een plaatje om te zien. Zowel van binnen als van buiten. Dat vond de jury blijkbaar ook. Die kroonde deze integraal tot NKC Kampeerauto van het Jaar 2021.
Wij waren bij de onthulling van de bijzondere iSmove en schreven er eerder over: “N+B – bouwer van luxecampers – had tot nu drie camperseries in de showroom staan. De Liner Flair, de integraal Arto en de halfintegraal Smove. Die laatste is er onder de naam iSmove voortaan ook als integraal. Qua prijs komt hij direct onder de Arto te staan. Wat gewicht betreft is het een buitenbeentje in het aanbod van N+B. Hij blijft namelijk onder de 3500-kilogrens. Vandaar ook de compacte buitenafmetingen.” Hier lees je het hele artikel over de iSmove.
Wil je weten welke kampeerauto’s ook waren genomineerd dit jaar? Dat lees je hier.
Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!