Luc Schaepkens
Redacteur
Ook Eura Mobil komt met een eigen nieuwe buscamper. Terug van weggeweest. De Eura Mobil Van heeft de Ducato als basis en wil scoren met een luxe interieur en een rijke uitrusting.
Heel lang geleden – we schrijven 1987 – was er de Kolibri. Een buscamper van Eura Mobil met de Mitsubishi L 300 als basis. In 2007 kwam de Quixta op de markt, maar die sloeg niet aan. Nu probeert Eura Mobil het opnieuw. Ondanks de moordende concurrentie in de buscampermarkt zijn de vooruitzichten dit keer gunstig. De buscampers zijn niet aan te slepen en er is voldoende productiecapaciteit. Dit mede dankzij een nieuwe fabriek van moederconcern Trigano in het Italiaanse Val di Sangro. Daar loopt de nieuwe buscamper Eura Mobil Van – samen met buscampers van de zustermerken Mobilvetta en Autostar – van de band.
Je zou verwachten dat de nieuwe buscamper van Eura Mobil een technische kloon is van een bestaand model. Die zijn bij Trigano namelijk ruim aanwezig. Want onder andere buscamperbouwer Karmann Mobil valt onder de vlag van dit Franse moederconcern. De nieuwe buscamper Eura Mobil Van zal qua bouw en ook qua prijs echter volledig op zichzelf staan. Hij komt niet uit in de prijsklasse van onder andere Pössl, maar wordt eerder een concurrent van de duurdere Malibu en La Strada buscampers. Een hoger prijssegment dus.
In Duitsland komt het zes meter lange basismodel – de 595 HB – met dwarsgeplaatst bed achterin uit op een prijs van 52.900 euro. Dat is uiteraard nog zonder onze bpm. Er komen daarnaast twee modellen met een lengte van 6,36 meter. De 635 EB met enkele bedden en de Eura Mobil Van 635 HB. Die laatste is bijzonder vanwege de grote garage achterin. Om de hogere prijs te rechtvaardigen, zit er heel wat op en aan deze nieuwe buscamper. Op de standaard accessoirelijst staan ESP, twee airbags, airco en tempomat. Verder zit er een oven in die op diesel werkt. En ook een verwarmde afvalwatertank is standaard, evenals zonnepanelen en de lithiumaccu.
Bij het instappen is meteen duidelijk dat je in een wat duurdere nieuwe buscamper staat. Het ziet er niet alleen top uit, maar alles is ook degelijk. Mede door de gebruikte aluminium profielen bij de kasten, die er ook nog eens chic uitzien. De kleuren zijn licht. In combinatie met een groot dakraam – niet van acryl, maar van echt glas – boven de cabinestoelen, ziet het er heel ruimtelijk uit.
Ook de verduistering en het uitgebreide lichtplan van de Eura Mobil Van maken indruk. Het stenen werkblad op het keukenblok laat ook al het verschil zien. De wastafel in de badkamer – met eigen raam – is van het edele soort. Geen plastic bakje dus. Door het wegdraaien van de spiegelwand komt een ruime douche vrij. Het tweepersoonsbed achterin hangt bij de 635 HB in de lengterichting aan vier gordels. Daarmee kan het elektrisch omhoog en omlaag. Onder het bed – dat zich van zijwand tot zijwand uitstrekt – een immens grote bagageruimte. Want de lage kasten tegen de zijwand zijn erg slank gehouden.